2025. 05. 9. péntek

Gergely

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Kultúra » Kultúra » „Egy vasárnap délután felöltöztem nagy cifrán…”
37884

„Egy vasárnap délután felöltöztem nagy cifrán…”

Az időszaki kiállításunkban Dr. Joó Csaba magángyűjtő kollekciójának legkiemelkedőbb darabjait mutatjuk be: az ünnepi ruházatot, s főként a házasságkötést követő új menyecske és új ember viseleteket.

Ezek a legdíszesebb, a legdrágább anyagokból és kiegészítőkből készült öltözetek. Betekintést szeretnénk adni abba a ma már nehezen érthető és értelmezhető normarendszerbe, amely egy adott közösségen belül az öltözködésben is kötelező és elvárt magatartás-mintát közvetített. Szeretnénk ugyanakkor elgondolkodtatni is kiállításunkkal: a ma használt öltözet darabok kiválasztása, megvásárlása, napi öltözködésben történő összeállítása milyen hangsúlyok alapján történik? S a praktikum és divat szempontjai mellett egyéb jelentéstartalmat őriz-e a ma emberének öltözködéskultúrája?

A tradicionális faluközösségben a megelőző évszázadokban élő ember életútja során nem egyénileg választott és kialakított úton járt: amennyiben az adott közösség elfogadott tagjaként akart élni, akkor csak a közösség által megfogalmazott, hagyománnyá alakult elvárások, követelményrendszer szerint cselekedhetett. A közösségi normáknak megfelelő ruhatár összeállításának Magyarországon a parasztság körében a 19-20. században általánosan ismert modellje szerint a házasulandó fiataloknak egész életre szólóan kiadták ruhaneműiket a hozományhoz tartozóan. A család gazdagságát tükrözte a teljes ruhatár összetétele, funkció szerinti differenciáltsága és nem utolsósorban mennyisége. Azonban a tényleges anyagi helyzettől függetlenül az adott közösség által kialakított normarendszer alkalmaihoz minden kelengye rendelkezett legalább egy megfelelő ruhadarabbal. Ez a meghatározott viseleti rend némileg fékezte a polgári öltözködéskultúra által közvetített újítások érvényesülését. Az egyén ruhatárában elkülönült az állandó használatban lévő, köznapi ruhaállomány és a nagy ünnepekre használt darabok köre. A nagy ünnepi öltözetek jellemzője az anyagok minőségében is kifejeződő gazdagságán, az alkalmazott kézműves és gyári díszítőelemek sokaságán túl azok kimoshatatlansága is volt. A legdrágább selymek, bársonyok ugyanis a mosás eredményeként veszítettek eredeti megjelenésükből, fényükből, tapintásukból, az alkalmazott hímzések színt eresztettek, ezáltal halványabbá, kevésbé hangsúlyossá váltak. A mosás eredményeként így váltak a korábbi ünnepi ruhadarabok alacsonyabb rendűekké, előbb táncra hordott ruhákká, amelyek kímélete már nem volt elsődleges szempont, majd köznapi öltöző és munkaruhákká. A funkciójában megmaradt, s megkímélt nagy ünnepi ruhadarabok – kevésbé divatos voltuk ellenére is – megmaradtak a kelengye darabjainak, anyáról lányra öröklődtek. Reprezentatív funkciójuk csak a bemutatásra vonatkozott: az egyházi szertartásokon, egyéb ünnepeken nem ültek le benne, otthon szinte azonnal levetették és gondosan elrakták a következő alkalomra.
A paraszti árutermelés 19. századi fejlődésével a hagyományos faluközösség tagjainak anyagi lehetőségei bővültek, így lehetővé vált a házi készítésű textil alapanyagok mellett a külföldi, nyugati és balkáni eredetű gyolcsok, patyolatok, selymek, bársonyok beszerzése és beillesztése a hagyományok által szabályozott helyi öltözködéskultúrába. A paraszti öltözködés jelzőrendszere szűkebb közegben, egy falucsoporton belül volt részleteiben értelmezhető, s egy falu határain belül működött és vált kötelezővé a közösség tagjai számára. A népviselet bonyolult jelrendszere kifejezte a családi állapotot, az életkort, élethelyzetet, azt, hogy ünnepi vagy köznapi alkalomról van szó, a vallási hovatartozást, s a felhasznált alapanyagokon és egyéb kellékeken keresztül viselőjük anyagi helyzetére is utalt. Ezen keresztül vált a helyi öltözködés a csoport minden tagja számára érthetővé, a közösséghez tartozás kifejezőjévé és megkülönböztetővé is más közösségektől.
A kivetkőzéssel, a paraszti viselet fokozatos elhagyásával, majd a népviseletek elmúlásával jobbára a 20. század második felére megszűnt azoknak a szabályoknak a kötelező érvénye, amely megszabta, hogy mely életkorban, mely élethelyzethez milyen öltözet társul és milyen öltözet a tiltott. Ezzel pedig megteremtődött azoknak az alkalmaknak a lehetősége, amikor egy népviseletet a korábbi határozott jelentéstartalmától függetlenül – egy néptánccsoport, népdalkör tagjaként, színpadi jelmezként – felvehetnek a közösség tagjai.

Herman Ottó Múzeum Papszeri Öreg Épülete
I. emeleti kiállítóterem (3530 Miskolc, Papszer 1.)

2016. június 25. – október 30. között
Gyűjtők és gyűjtemények sorozat 3.
„Egy vasárnap délután felöltöztem nagy cifrán…” – ünnepi viseletek Joó Csaba gyűjteményéből

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!