Hiába a szőke nős viccek: a KSH által kiadott, még a 2014-es adatokat feldolgozó Közlekedési baleseti statisztikai évkönyve is egyértelművé teszi, hogy a nők óvatosabb vezetők, mint a férfiak.
Lassabban és körültekintőbben vezetnek, a közlekedésbiztonságra jobban ügyelnek, szinte soha nem vezetnek, miután alkoholt fogyasztottak; és noha a hölgyek aránya a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők esetében kb. 40%, de mégis csak a közlekedési balesetek 22%-áért felelősek. A nők ráadásul nagy figyelmet fordítanak a velük egy autóban utazó gyerekek biztonságára is, így a gyerekülés kiválasztására és szabályszerű elhelyezésére is.
Ugyanakkor a női vezetők óvatossága nem mindig bizonyul elegendőnek, ha az autó technikai állapota nem megfelelő. Főleg annak fényében érdemes ezen elgondolkodnunk, hogy a jelenleg Magyarországon forgalomban lévő, több mint 3 milliós autópark átlagéletkora 13,7 év volt (és az utóbbi években a szám csak emelkedett). A világ legnagyobb abroncsgyártója, a Bridgestone ezért arra figyelmeztet, hogy az abroncsaink minősége és állapota kulcsfontosságú szerepet játszik a biztonságos közlekedésben – annak fényében különösen, hogy a gumiabroncs a gépkocsink egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttesttel!
A Bridgestone által az EU tagállamaira, így Magyarországra is kiterjedő felmérései azonban siralmas képet festenek: az EU statisztikáihoz hasonlóan tízből hét magyar autóvezető lapos, túlfújt, vagy kopott abroncsokon közlekedik. Ez nemcsak az abroncs sérülésének kockázatát növeli, de egy súlyos közlekedési baleset forrása is – és ha a balesetet követően felmerül annak a lehetősége, hogy a kopott, rossz abroncs volt a baleset forrása, úgy a biztosító nemcsak nem fizet, de a minden költséget a balesetet okozó autóvezetőre terhel.
„Ha kopott, lapos, vagy nem az évszaknak megfelelő abroncsokon közlekedünk, úgy nemcsak többet fogyaszthat az autónk és megnőhet a vízen való felúszás esélye, de csökken a gépkocsink tapadása és akár 15-20%-kal is meghosszabbodhat a fékút. Lapos abroncsokon ráadásul akár 20-30%-kal is csökkenhet az abroncsok várható élettartalma, növekszik az abroncsok gördülési ellenállása, ezzel együtt pedig növekszik a gépkocsi CO2 kibocsátása is. Ezért az abroncsaink rendszeres, de legalább havonta való ellenőrzése, vagy időszakos cseréje ugyanúgy hozzájárul a mi és gyermekeink biztonságos közlekedéséhez, mint a biztonsági öv bekapcsolása, vagy a gyermekünk gyerekülésbe való becsatolása. – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.
10+1 autóvezetési tipp minden anyának
Felelős szülőként mit tegyünk, ha szeretnénk a legnagyobb biztonságban tudni gyermekünket az autóban is? Elsőként – mindig tartsuk be a KRESZ szabályait. Másodsorban – rendszeresen ellenőrizzük a gépkocsink műszaki állapotát, így az abroncsokat is. Idén május 1-én ünnepeljük az édesanyákat, így a jeles nap előtt érdemes megfontolnunk néhány érdekes statisztikát és jó tanácsot, amelyek betartásával az egész családunk biztonságosan utazhat a gépkocsiban.
- Mielőtt autóba ülnénk, szemrevételezéssel ellenőrizzük az abroncsainkat.
- Talán egyértelmű, de soha nem hangsúlyozhatjuk eleget: mielőtt elindítjuk az autót, ellenőrizzük, hogy gyermekünk megfelelően be van-e csatolva és mi is csatoljuk be a biztonsági övet. Ha gyermeket szállítunk, úgy belülről mindig csukjuk be a gyermek melletti ajtókat, és húzzuk fel az ablakokat.
- Legalább havonta egyszer ellenőrizzük az abroncsnyomást a benzinkúton is. Az abroncsokat hagyjuk pihenni pár percig, hogy lehűljenek. Az autónk abroncsnyomásának előírt értéke az üzemanyagtöltő nyílás fedelének belsején, a vezető oldali ajtó belsején, az autónk kezelési útmutatójában, vagy a kesztyűtartóban elhelyezett címkén van feltüntetve. Ne felejtsük el ellenőrizni a pótkereket sem!
- Folyamatosan ellenőrizzük az abroncsaink profilmélységét. Abroncsaink már 2-3 mm profilmélység alatt jelentősen veszíthetnek teljesítményükből, ezért ilyenkor már ajánlott új gumikra váltanunk.
- Mindig az évszaknak megfelelő abroncsokat használjunk. Nyáron téli abroncsokon közlekedve több mint egy autóhosszal is megnövekedhet a féktávolságunk!
- Vezetés közben tartsuk be a 2-3 autóhossznyi követési távolságot.
- Gyermekünk mindig gyermekbiztonsági rendszerben utazzon! A törvénynek megfelelően, ha gyermekünk magassága 150 cm alatt lenne, úgy csak a testsúlyához igazodó gyermekbiztonsági rendszerben szállítható.
- Adjunk elfoglaltságot a kis csemetének, pl. egy mesekönyv, vagy egy tablet formájában. Vezetés közben fontos, hogy csak az útra és közlekedésre koncentráljunk, és ne vonja el a figyelmünket a gyermek.
- Mindig úgy parkoljunk, hogy gyermekünket a járdára néző ülésről emelhessük ki, vagy a járdára szállhasson ki az autóból.
- Tanítsuk arra a csemeténket, hogy a kocsiajtó kinyitása előtt mindig nézzen körbe és nézzen hátra, és csak biztonságosan szálljon ki.
+1. A napellenzőbe épített tükröt nem sminkelésre találták ki a szakemberek: inkább otthon, vagy a munkahelyen sminkeljünk, de vezetés közben csak a közlekedésre figyeljünk. Ugyanez igaz az okostelefonunkra is: ha már jár hozzá a headset, akkor használjuk. Talán mondanunk sem kell, hogy vezetés közben nem írunk üzenetet és sms-t.