SZÁLLÁSHELYEKET VIZSGÁLT A FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG
A fogyasztóvédelmi hatóság a gyógyszálló vagy gyógyszálloda megnevezést alkalmazó szálláshelyeket, továbbá azon szállodákat vonta vizsgálat alá, amelyek a HOTELSTARS védjegytől eltérő, csillaggal (1*-5*) jelzett besorolást alkalmazzák. A vizsgált 173 szálláshely közül 38 esetében került sor valamilyen jogsértés megállapítására, amely 22%-os kifogásolási arányt eredményezett.
Magyarországon is bevezetésre került a jelenleg 13 országban működő HOTELSTARS harmonizált európai minősítő rendszer, amelynek védjegyrendszerébe való belépés önkéntes a szállodák részére. Számos hotel működik azonban hazánkban úgy, hogy még nem kezdeményezte a HOTELSTARS tanúsító védjegy elnyerését. Ezen szálláshelyek többsége csillaggal (1*-5*) jelzi kategória besorolását, tekintettel arra, hogy a csillag, mint kategóriajelzést bármelyik szálloda használhatja.
A szálláshely választásánál a fogyasztók többségének különösen fontos a csillagok megjelenítése, hiszen az ár mellett a csillagok száma befolyásolja leginkább a fogyasztókat a döntés meghozatalában. Ha tehát egy adott csillagszámmal rendelkező szálláshely nem a fogyasztók által elvárt minőséget, illetve szolgáltatási színvonalat nyújtja, a minősítés megjelenítése alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat.
A fogyasztóvédelmi hatóság jelen ellenőrzése kiterjedt – a HOTELSTARS védjeggyel nem rendelkező szálláshelyek esetében- az átlagfogyasztók által elvárt követelményeket alapul véve, arra, hogy az adott csillagszámmal jelzett kategória és az ahhoz kapcsolódó, a szálláshely által nyújtott szolgáltatások együttesen alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére.
A vizsgálat részét képezte továbbá annak ellenőrzése, hogy a szálláshelyek által – pl. honlapon, szórólapon – meghirdetett szolgáltatásokat a fogyasztóknak valóban lehetőségük
van-e igénybe venni a helyszínen, valamint arra, hogy az árfeltüntetés – mind a helyszínen, mind az interneten feltüntetett árak tekintetében – megfelel-e a vonatkozó jogszabályban foglaltaknak.
A gyógyszálló vagy gyógyszálloda megnevezést alkalmazó szálláshelyek esetében az került ellenőrzésre, hogy a szálláshely az elnevezés használatára valóban jogosult-e, ugyanis az említett megnevezéseket kizárólag abban az esetben tüntethetik fel, ha erre vonatkozóan külön minősítéssel rendelkeznek.
A témavizsgálat során összesen 38 szálláshely esetében került sor valamilyen jogsértés megállapítására, amely 22%-os kifogásolási arányt eredményezett.
Az ellenőrzött 167 db szálloda vizsgálata során 37 esetben, a 6 db gyógyszálloda ellenőrzése során 1 esetben merült fel valamilyen jogsértés.
A szállodák esetében a leggyakoribb jogsértések az alábbiak voltak:
• a vizsgált szálláshely a „szálloda” vagy a „hotel” megnevezést használta annak ellenére, hogy nem felelt meg a vonatkozó jogszabályban foglalt követelményeknek
• a szálláshely annak ellenére szállodaként hirdette magát, hogy üzemeltetője panzió üzemeltetésére kapott engedélyt
• a besorolás kategória szintje (felszereltség, szolgáltatások) nem felelt meg az átlagfogyasztó által elvárt követelményeknek (hiányos felszereltségű, berendezésű szobák, illetve a fürdőszobák)
• árfeltüntetéssel kapcsolatos hiányosság (a szálloda honlapján feltüntetett ár eltért a helyszínen feltüntetett ártól; az árak kizárólag euróban voltak feltüntetve; a honlapon nem a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árak kerültek feltüntetésre)
A feltárt jogsértések egyes szállodák tekintetében halmozottan fordultak elő.
A gyógyszállodák ellenőrzése során felmerült jogsértés esetében a honlapon feltüntetett gyógyszállodára utaló megnevezést használt a szálloda, annak ellenére, hogy nem rendelkezett az ilyen jellegű szálláshely üzemeltetéséhez szükséges minősítéssel.
Az ellenőrzés alá vont szálláshelyeket üzemeltető vállalkozások többsége pozitívan fogadta az ellenőrzéseket, a feltárt jogsértések, hiányosságok tekintetében pedig azok mielőbbi kijavítására, megszüntetésére törekedtek.
Bővebb információ a www.nfh.hu oldalon olvasható.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság