Vajon hogyan jutott el a miskolci villamosközlekedés az első Ganz-kocsiktól a csuklós FVV-ig, és a mai Skodákig?
Hová lettek a szárnyvonalak, az óriás hurkok? Hol nyert először csatát a busz a rendkívül népszerű villamossal szemben? Érdekes kérdések a miskolci közösségi közlekedés történetéből, amiről Singlár Zsolt, az MVK Zrt. vezérigazgatója tart előadást április 6-án, szerda délután 5 órától az avasi Móra Ferenc Könyvtárban.
Az országban Budapest után elsőként Miskolcon épült normál nyomtávú közúti villamosvasút. Ennek a nagy jelentőségű eseménynek csak jövőre lesz kerek, 120. évfordulója, ám a város közösségi közlekedésének történetéről most is időszerű beszélni. Hiszen olyan éveket élünk meg, amelyek szintén jeles dátumként kerülnek majd be az MVK történetébe!
A villamos sárga – ez évtizedeken át olyan egyértelmű volt, mint hogy keleten kel fel a Nap. Aztán jöttek az alig sárgás, szögletes Tátrák, a keskeny és piros SGP-k (bécsik) – most pedig, végre új villamosként a zölddel festett fehér Skodák. Tehát a villamos nem kötelezően sárga, rázós és zajos, ezt most már örömmel nyugtázhatjuk. De volt-e „tömeges személyszállítás” az első villamos előtt? Attól hogyan jutottunk el a sárga, és ma már csak nosztalgiajárműként fel-feltűnő FVV-ig?
És persze arról sem feledkezhetünk el, hogy Magyarországon elsőként Miskolcon, 1903-ban indult meg a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés. Vajon hány millió kilométert tettek meg az utasokkal megrakott járművek mostanáig, a környezetbarát, gázüzemű buszokig? Erre nem valószínű, hogy bárki tudja a választ – ám sok minden más érdekesség kiderül a város közösségi közlekedésének történetéről a Móra Ferenc Könyvtárban április 6-án, szerda délután 5 órakor kezdődő előadáson.