Gyerekek, szülők, oktatók egyformán imádják a Skool-t
Programozás gyermekkorban, méghozzá lányként? Hazánkban is egyre több az olyan fiatal, akinek ez a kombináció már nem is furcsa. Köszönhető ez olyan kezdeményezéseknek, mint a Skool, amelynek hatására egyre több lány érdeklődik az IT-képzések iránt. A program indulása óta közel hétszáz magyar lányt bűvölt el a technológia világa, mely tárt karokkal várja őket.
Néhány éven belül a programozási tudás ugyanolyan fontossá válik, mint az írás és olvasási készség. Ezért is foglalkoznak világszerte egyre többen a programozás általános iskolai oktatási módszertanának kialakításával. A technológia hihetetlen gyors változásával szemben azonban az iskolai tananyag egyre nagyobb lemaradásban van. Ezért is népszerűek az iskolapadnál gyakorlatiasabb, élményorientált foglalkozások. Az egyik eredményesebb módszer, ha képzett szakember mentorként adja át naprakész tudását. Gyermekeknél ez a módszer különösen hatékony.
Magyarországon erre legjobb példa a 2014-ben nagy lendülettel indult, lelkes tech- vállalatok és- szakemberek támogatásával működő, Skool névre keresztelt kezdeményezés. A Skool-osok töretlen célja, hogy újszerű oktatási formában keltsék fel a fiatal lányok érdeklődését a technológia iránt. A programhoz azóta Magyarország vezető IT vállalatai is csatlakoztak, köztük az EPAM, Magyarország egyik legnagyobb szoftverfejlesztő vállalata, amely az elsők között volt. A Skool indulása óta közel hétszáz 8-18 év közötti lány került közelebb a programozás világához és ismerték meg az informatikai szakma nyújtotta karrier lehetőségeket. Meggyőződésük, hogy a lányoknak helyük van a szektorban és a szektornak is egyre világosabban szüksége van a női gondolkodásra.
Aki már részt vett Skool foglalkozáson, akár szülőként, tanulóként, vagy mentorként, egyaránt állítja: ez a program óriási élmény. Mi lehet a népszerűségének záloga? Többek között az, hogy egy egészen sajátos, önkéntességi alapon szervezett csapat támogatja a programokat szakmailag, akikre a lányok tapasztalt mentorként tekintenek. Mentori támogatásban a Skool egyik legfontosabb partnere az EPAM. Az EPAM dolgozók lelkesedése pedig töretlen, a vállalat önkéntes tábora a programkezdés óta már 50 főre bővült, ami azt jelenti, hogy minden negyedik önkéntes EPAM-os.
Az EPAM egyik Skool-oktatóvá avanzsált fejlesztője szerint: „Jó érzés valami olyanban részt venni, amivel a gyerekek a tanulást sikerélményként, felfedező, örömteli tevékenységként élhetik meg. Remélem 10-15 év múlva minél többükkel fogok kollégaként találkozni, mint és jó érzéssel fog eltölteni, hogy részese lehettem annak, hogy ezt a szakmát választják. Alig várom, hogy ezek az ügyes, okos fiatalok aktív szereplőivé váljanak a technológiai innovációnak.”
A másik siker-összetevő, hogy a gyerekeket valóban sajátos módszerekkel ösztönzik a gondolkodás, és kreatív problémamegoldó szemlélet felé. Major Zsófi, a Skool társalapítója elmondta: „A tech ismeretek mellett olyan készségek fejlesztésére is fókuszálunk, mint például az önbizalomnövelés, az ambíció, a problémamegoldás és kritikus gondolkodás.”
„Az EPAM e-Kids Program keretein belül minden olyan kezdeményezést szívesen támogatunk, amely elindítja a gyerekeket a kreatív gondolkodásmód kialakulásának útján. Ezért volt számunkra is fontos, hogy kollégáink szakértelmével és lelkesedésével, valamit irodánk nyújtotta technikai felszereltséggel a Skool és a KódGarázs programok mellé álljunk.” –tette hozzá Bozsó Attila, az EPAM regionális fejlesztési igazgatója.
A mai workshop témája a videójáték fejlesztés volt. Közel harminc 12-14 év közötti lány, előzetes programozói ismeret nélkül egészen bámulatos szintre fejlődött egyetlen délután alatt.