Minden korábbinál több, 16 683 hazai szerző és jogutód részesült jogdíjkifizetésben 2015-ben, és a kifizetett összegek is meghaladták a korábbiakat. Több mint 18 ezer új zeneművet regisztráltak az Artisjusnál, ezek közül minden negyedik popdal, de a rock és az electro is élen járnak.
Az Artisjus hatalmas zenei adatbázissal rendelkezik, hiszen folyamatosan ellenőrzi zeneszámok millióinak elhangzási adatait a különböző felhasználási csatornákon – rádiókban, televíziókban, élőzenés rendezvényeken, hangfelvételeken, online csatornákon. Évről évre kivételes pontossággal állnak rendelkezésre különféle zeneipari adatok. Most 2015. termését összegzi a magyar jogkezelő egyesület.
Új művek és új szerzők
Az Artisjushoz regisztráló új szerzők száma 2015-ben követte a korábbi évekre jellemző adatokat: 1392 új zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az egyesülethez.
Az új bejelentések terén azonban jelentős, 14%-os növekedés látható: a tavalyi évben 18 348 művet jelentettek be a hazai szerzők; a bejelentések 74%-a az Artisjus online rendszerében történt. Ha a 2015-ben született dalokat megállás nélkül lejátszanánk, akkor 50 napig non-stop zenét hallgatnánk. A regisztrált művek átlagos hossza 3 perc 54 másodperc. Műfajuk szerint hasonlóan oszlanak meg a dalok, mint korábban: még mindig vezet a pop (23%), ezt követi a rock és az electro/dance (15%). A klasszikus zene 10%-os teljesítményével őrzi helyét az élbolyban.
2015-ben regisztrált új zeneművek műfaj szerint
23 % pop
15 % rock
15 % electro / dance
10 % klasszikus
9 % alternatív
7 % filmzene
7 % world / folk
6 % hiphop
3 % jazz
5 % egyéb
Nem a fióknak írják
Az Artisjus friss adatai szerint a 2014-ben bejelentett közel 16 ezer zeneműből egy év alatt 6877-nek már olyan elhangzása volt, amely több-kevesebb jogdíjat is hozott a szerzőknek. Ez azt jelenti, hogy a folyamatos bővülés ellenére magas, közel 45%-os az újonnan bejelentett zeneművek így meghatározott jövedelmezőségi mutatója.
Kivételes helyzet
Az Artisjus saját felmérése és a ProArt Zeneipari Jelentése szerint a zenei alkotók jövedelmének egyharmada származik jogdíjból. 2015-ben összesen 16 683 szerző és jogutód részesült jogdíjkifizetésben, ami közel 25%-os növekedés a korábbi évhez képest (tavaly 13 495 magyar szerzőnek fizetett ki jogdíjat a szerzői egyesület).
A szembetűnő növekedés oka részint a szabályozás változásában keresendő, ugyanis 2015-ben módosultak az úgynevezett „azonosítatlan jogdíjak” felosztására vonatkozó szabályok. Az Artisjus korábban 5 évig tartotta rendelkezésre az olyan jogdíjakat, amelyeket pontos információ hiányában nem lehetett konkrét szerzőhöz kötni, mert a zeneszolgáltatótól vagy a szerzőktől érkező adatok hiányosak voltak, vagy teljesen hiányoztak. Ez az ötéves időszak az európai jogkezelési irányelvet követve 3 évre csökkent, így 2015-ben az egyesület kivételesen nem egy, hanem három évnyi függőben lévő jogdíjat osztott újra. Ebből az összegből minden olyan szerző arányosan részesült, aki az utóbbi években bármikor jogdíjat kapott az Artisjustól.
Bruttó jogdíj összege / hó Szerzők és jogutódok száma
1 millió Ft felett 52
500 000 Ft és 1 millió Ft között 80
100 000 Ft és 500 000 Ft között 656
50 000 Ft és 100 000 Ft között 589
5000 Ft és 50 000 Ft között 3119
500 Ft és 5000 Ft között 4147
500 Ft alatt 8040
Magyar jogdíjak aránya
Az Artisjus nem csak a hazai szerzők, hanem a külföldiek műveinek felhasználását is jogosítja, és eljuttatja részükre a jogdíjakat. A hazai-külföldi jogdíjkifizetések aránya a korábbinál is kiegyenlítetlenebbé vált: a kifizetett jogdíjak 49%-a jutott el a hazai szerzőkhöz.
Élőzenében egyértelmű a hazai dominancia, ennél a jogdíjnál a legmagasabb a jogdíjak aránya a hazai szerzők, illetve műveik javára. Bár jóval kisebb mértékben, de a hangfelvételeknél és a televíziós elhangzásoknál is magyar szerzők vannak az élen. A rádiós elhangzások után járó jogdíjak tekintetében az összes jogdíj 42%-a jutott a magyar szerzőkhöz.
Jogdíjnem magyar (%) külföld (%)
élőzene 70 30
rádió 43 57
TV 53 47
hangfelvétel 59 41
Irie Maffiáé 2015 legtöbb szerzős műve
A 2015-ben bejelentett zeneművek 41%-a instrumentális, 59%-a pedig szöveges. A meglepően magas instrumentális arány hátterében az áll, hogy jelentős számban regisztrálnak a szerzők ún. használati zenéket (pl. szignálokat).
A bejelentett dalok többsége természetesen magyar nyelvű, de a tavalyi művek 25%-a angol szöveggel íródott. Egy regisztráló szerző átlagosan hét dalt írt és jelentett be 2015-ben. A dalok nagy többsége, 65%-a egyszerzős mű, minden ötödik dalt szerzőpáros jegyez. A szerzőszám-rekordot tavaly az Irie Maffia állította fel: a zenekar Badest című számát nem kevesebb, mint 11 szerző jegyzi.
A magyar zeneiparral kapcsolatos további érdekességek az Artisjus által működtetett Dal+Szerző blogon: www.dalszerzo.hu