Ez esetben nem igazán az ellenőrzés volt a cél a Miskolci Sörfesztiválon, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság /NFH/ környezettudatosságot növelő kampányának egyik állomása volt városunk.
Mit vegyünk? Mit tegyünk, hogy környezettudatosabbak legyünk? Augusztus 25-én indított országos kampányt az NFH, amely ma miskolci állomásához ért. A Sörfesztiválnál álló standon beszélgettem Dr. Szente István főigazgatóval. /fotónkon középen/
– Ez a kampány a „Fenntartható életmód a fogyasztóvédelem eszközrendszerén keresztül” elnevezésű kiemelt projekt rendezvénysorozata. A Széchenyi 2020 program keretében, az Európai Unió és az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszírozásával megvalósuló interaktív kampány két részből áll, 37 helyszínen veszünk részt az országban, az első etap ez a fesztiválokon, rendezvényeken való megjelenés, és a második a bevásárlóközpontokban tartott saját rendezvényeink. Miskolcra is jövünk újra október elején.
-Miért indult a kampány?
– Készítettünk egy közvélemény kutatást, amelyből az derült ki, hogy a vásárlások során az ár, az első tényező amit leginkább figyel a fogyasztó, azután az ár-érték arány, ezt követi az egészséges termék, és csak a negyedik a környezettudatosság. Így ezen a téren bőven van még mit tennünk. Mondok egy nagyon aktuális példát, ha az ilyen fesztiválokon – amelyből egyre több van az országban – nem műanyag pohárban szolgálnák föl az innivalót, hanem üvegpohárban, – s erre már néhány boros rendezvényen van is példa – akkor újabb lépést tettünk a környezet megóvása érdekében.
– Mi a közvetlen célja a kampánynak?
– Társadalmunkban a fogyasztás, a különböző termékek felhasználása és elfogyasztása közvetlen és közvetett környezeti terhelést okozó tényezőként jelenik meg. A fogyasztás jellemzőiből származó környezeti problémák okai sokrétűek, melyben jelentős szerep jut a fogyasztói szokásoknak.
De mit tehetünk még környezetünk megóvásáért? Hogyan lehetünk környezettudatosabbak? Mit vegyünk? Mit tegyünk? Milyen szempontok alapján döntsünk?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság környezettudatosságot növelő kampányával célunk a fogyasztással, fogyasztói magatartással összefüggő, azokból következő környezeti problémák, kedvezőtlen hatások csökkentése a fogyasztói döntések megfelelő orientálásával. A szemléletformáló kampánnyal szeretnénk hozzásegíteni a lakosságot azokhoz a kézzelfogható, konkrét információkhoz, amelyek birtokában környezeti szempontból is kedvező döntéseket hozhatnak a mindennapjaik során.
A szemléletformáló rendezvény során célunk a napi, vagy a háztartáshoz kapcsolódó viselkedési alternatívák megismertetése és tudatosítása, például a vevő válassza a „helyi”, illetve a minél kisebb szállítási távolságot igénylő termékeket! Erre Miskolcon van is jó példa, hiszen ha jól tudom több helyen is működik ilyen helyi piac, és biopiac is. Ezekkel a szénmonoxid terhelés csökkenthető, vagy ha alacsony feldolgozottságú, minél kevésbé csomagolt, vagy minél környezetbarátabb módon csomagolt termékeket választ a vásárló. Ha a helyi péknél veszem meg a napi kakaós csigát a gyereknek, és nem az előrecsomagoltat választom egy nagy bevásárlóközpontban, már akkor is tettem egy lépést, és csökkentettem az ökológiai lábnyomot, amely nálunk 2,5, de például Amerikában 10.
– Látjuk népszerű totó játékkal is próbálják ezeken a helyszíneken a családokat megnyerni a fenntartható fejlődés ügyének? Most is sokan vannak a sátorban.
– Igen, mert azt tudjuk, hogy a legtöbbet a fiatal családok, gyerekek tudatformálásában kell tennünk, és ezt játékosan is megtehetjük. Például Székesfehérváron 600-an töltötték ki a totót. Innen kell indítanunk ezt a hosszú folyamatot. Örömünkre szolgál, hogy a projekt során közvetíteni kívánt üzenet széles körben támogatókra talált, így a rendezvénysorozat megvalósításhoz nevét és arcát adta a hazai zenei világ jeles képviselője Molnár Ferenc Caramel, növelve a mondanivalónk súlyát és jelentőségét.
A fogyasztók a kampány kiemelt üzeneteivel nemcsak az említett rendezvényeken találkozhatnak, de azok megjelennek további kisfilmekben, óriásplakátokon, rádiós és televíziós műsorokban is.
Mint már említettem a fogyasztók országszerte 37 helyszínen találkozhatnak az NFH kamionjával, ahol lehetőség nyílik az üzenetek interaktív átadására, személyes eszmecserére, egészen 2015. október 31-ig. Ez a fajta közvetlen információs csatorna újdonságként jelenik meg a hatóság kommunikációjában. A kampány során szakértő kollégák várják az érdeklődők kérdéseit és adnak tanácsot a hozzájuk fordulóknak.
Orosz B.Erika
Fotó Orosz László