Nyíregyházára szervezett tanulmányutat a miskolci biopiacot és a Miskolci ZÖLD KOSÁR Közösséget szervező Észak-Magyarország Flórája Faunája Alapítvány
A tanulmányút 2015. július 22-én, volt a Miskolci Zöld Kosár Közösség szervezőinek, tagjainak illetve helyi „Kosárvivőinek” részvételével.
Az utóbbi személyek az Alapítvány „Kis kosarak születnek” című, Norvég Civil Támogatási Alap által finanszírozott projektjében 6 borsodi kistelepülésen fogják ellátni a Miskolci Zöld Kosár Közösség népszerűsítési és szervezési feladatait. A projekt egyik célja, hogy ezen kistelepülések (Arnót, Baskó, Boldva, Gömörszőlős, Királd és Kurityán) hátrányos helyzetű lakossága is megismerje a fenntartható termelés és fogyasztás konkrét gyakorlatát, számukra is elérhetővé váljon a Zöld Kosár kínálata és kereslete. A bevont lakosok környezettudatos fogyasztókká és helyi termék beszállítókká válhatnak, miközben közösségük fejlődik.
A délelőtti órákban a Nyíregyházi Kosár ház vendégszeretetét élvezhették a megjelentek, ahol a 2013 nyarán induló Nyíregyházi Kosár termékeiből készült finom falatok mellett nyílt mód a kölcsönös tapasztalatcserére, a jelenlegi szervezési gyakorlatokon vagy éppen a jövőbeli fejlesztési lehetőségeken való elmélkedésre. Palicz Ildikó, a Helyben a Jövőnk Egyesület elnöke, a Nyíregyházi Kosár szervezője elmesélte, hogyan is jött létre a Kosár gondolata, melyek voltak a kezdeti akadályok, illetve, hogy apránként milyen lépésekkel sikerült egy, már helyben is jelentősnek mondható, összetartó közösséget felépíteniük a kezdeményezés révén. Kiemelte a közösségi média egyre növekvő szerepét az építkezés folyamatában, ez az egyik legfontosabb kommunikációs eszközük, ugyanis ezen keresztül tudják a legtöbb embert megszólítani, sok helyre eljutni.
Zalatnay László a helyi gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a jelen lévőkkel, illetve a helyi pénzről is szó esett. Saját számításai szerint a város élelmiszerpiacán megforduló pénzösszegnek a 90%-a nem marad helyben, hanem kiáramlik a helyi gazdaságból, ezt a folyamatot pedig valahogy meg kellene állítani, akár ilyen társadalmi vállalkozások révén, mint a Kosár Közösségek. Elhangzott a társadalmi vállalkozások szerepével kapcsolatban, hogy egyelőre ez a terület országos szinten is gyerekcipőben jár, az emberek egyelőre nem ismerik fel azt, hogy szociális és környezetvédelmi célokért non profit alapon is lehet vállalkozást indítani és hosszútávon önfenntartó módon működtetni.
A délután során került sor a Zöld Kosár Közösségben beszállítóként megjelenő, nyíregyházi telephelyű Cudy Future Kft. üzemének meglátogatására. A helyszínen az 5 éve működő vállalkozás ügyvezetője, Kulcsár Ildikó fogadta a résztvevőket, s vezette őket körbe az üzemben. Bemutatta azokat a környezetkímélő alapanyagokat, amelyekkel a gyártás során dolgoznak, elmondta, hogy azok beszerzése Európai országokból történik, így a szállítással kapcsolatos környezetterhelés alacsonyabb. Az általuk használt anyagok 99%-a biológiailag lebomló, csakis ellenőrzött beszállítóktól vásárolnak alapanyagot, a végtermékek színezése során kizárólag ételfestéket alkalmaznak, az illatosításhoz pedig természetes alapanyagú illóolajat.
Termékpalettájuk nagyon változatos, a több mint 130 féle termék között található mosószer, kézmosó szappan, ablaktisztító, vízkőoldó, öblítők és általános tisztítószerek is, amelyeket az ország több nagyvárosában megtalálható bioboltokba, valamint a Miskolci Zöld Kosár Közösséghez hasonló kezdeményezések, bevásárló közösségek részére is kiszállítják. A piacon megtalálható hasonló, nagy gyártóktól származó produktumokkal a CUDY FUTURE mind árban, mind minőségben képes felvenni a versenyt, valamint folyamatosan keresi a megújulás, az innováció lehetőségét. A hét főt foglalkoztató vállalkozás sajnos más hazai kis- és közepes vállalathoz hasonlóan tőkehiánnyal küzd. Ezen sajnos a fejlesztési célú pályázatok sem segítenek, mert szinte lehetetlen banki előfinanszírozást találni.
Az alapítvány a tapasztalatgyűjtés érdekében a projekt keretében rövidesen a pesti Szatyor Egyesületet látogatja majd meg, amely az ország egyik legrégebbi tudatos bevásárló közössége.