Már kevesebb, mint egy hónap, és megnyílik Európa egyik legmodernebb, és Magyarország egyetlen erdei elektromos gokart pályája. A Miskolctapolcán felépülő Avalon Park turisztikai komplexum egyik legfőbb attrakciója lesz az 562 méteres, fák között kanyargó HELL KART Ring, ahol egyedülálló környezetben élheti át mindenki a száguldás és a sebesség élményét, ráadásul mindezt száz százalékosan környezetbarát módon, zaj és füstkibocsájtás nélkül.
Bessenyey Zoltán kétszeres Európa-bajnok rali versenyzőt, a HELL Racing Team pilótáját a Miskolctapolcán hamarosan megnyíló gokartpálya kapcsán kérdeztük a gokartozásról.
A HELL pilótájaként hamarosan, a július 12-i zártkörű megnyitón te leszel az a szerencsés, aki először próbálhatja ki, illetve avathatja fel a pályát. Mit kell tudni az Avalon Parkban található Hell Kart & Event Centerről?
Páratlan élmény lesz, hogy elsőként gurulhatok végig a pályán, nagyon örülök, hogy én kaptam ezt a megtisztelő felkérést. A Hell Kart, ahogyan a legutóbbi helyszínbejáráson láttam, nagyon komoly, nemcsak amiatt, mert szinte az erdő közepén van, de a kialakítása miatt is. A 8-12 méteres szélesség, és a komoly versenypályákkal vetekedő technikai paraméterek egyedülálló élményt fognak nyújtani mindenkinek. Elektromos gokarttal még nem sokszor mentem eddig, de a legnagyobb előnye – amiért már most a kedvencem lesz – az az, hogy nem kell beöltözni, hiszen nem lesz a ruhád benzingőzös, szóval az Avalon Parkba nem kell hoznom a gokartozása rendszeresített sisakomat és overálomat!
A technikai sportok, illetve az autóversenyzés esetében a gokart, mint kategória szinte kikerülhetetlen. Tulajdonképpen nem igazán ismerünk olyan profi pilótát, aki ne versenyzett volna gokarttal is. Véleményed szerint ennek mi az oka és milyen előnyt jelent a gokartos tapasztalat?
A gokart minden autósport alapja. Ha nem is versenyzett mindenki pályafutása előtt gokarttal, de hogy mindenki ezzel tartja magát karban az tény. Még nekem rali versenyzőnek is azt tanácsolta a múltban az összes mérnők és edző, hogy járjak gokartozni amennyit csak tudok. Szükség van más edzésformára is, kell az erőnléti tréning vagy a futás, de mégis, amikor kormány lehet a kezünkben és zárt, biztonságos körülmények között edzhetünk, az csak a gokart. Aki gyors a gokarttal, annak megvannak az érzései, hogy egy kocsi hogyan és mikor mozdul, mikor van holtponti helyzetben, és miután mi általában abban tartjuk a járművet, ennek a pontos ismerete és állandó gyakorolása létfontosságú.
Melyek a gokart, mint elérhető edzésforma legnagyobb előnyei?
Legfontosabb, hogy elérhető. Olcsó, és mindenkinek lehetősége van rá. Ugyanakkor kellően fárasztó, kellően fejleszti a reakciókat, az erőnlétet és a kitartást is. Alapvetően mindent lehet vele modellezni, a legjobb edzés.
Reakcióidő és belső képességek fejlesztésére is alkalmas? Ezen is elsajátítható például az ívek helyes autózása?
A reakcióidőt, ha nem is fejleszti, de a reakciókat és a válaszlépéseket egy-egy helyzetre mindenképpen. Igen, fontos a helyes ívek megválasztása, valamint az előzési helyzetek megteremtése. Vannak olyan edzések, amikor versenyzőtársakkal 9-10 percet megyünk egymástól 10 centiméterre és várunk egy adandó alkalmat, amikor lehetőség nyílik az előzésre. Ilyenkor könyörtelenül ki kell használni ezt a lehetőséget!
Elsőre nem is gondolná az ember, hogy egy futam milyen fizikai megterhelést jelent a szervezetre. Mennyit lehet ebből bírni egyszerre?
Versenyzőknek általában 30-40 percnyi menetet javaslok, egy kezdő esetében 2 menet után, érdemes szusszani egyet, ilyenkor ki lehet értékelni a köröket, átbeszélni a helyes íveket. Hol lehet még gyorsabban, vagy netán lassabban menni, vagy akár csak nézni a mások által használt íveket. Jó pap is holtig tanul, így mi is! Természetesen a gokartozásra is igaz, minél többet gyakoroljuk, annál jobb eredményt érhetünk el. A Hell Kart esetében ráadásul 7 különböző nyomvonal alakítható ki, így folyamatosan megújulhat a pálya.
A Hell Kart elektromos gokartjai remekül gyorsulnak és akár 60 km/h-s sebességre is képesek, ilyenkor azért gyorsan történnek az események…
Igen, épp ezért örömteli, hogy a pályát a jelenleg elérhető összes biztonsági felszereltséggel ellátták. Itt működik az a rendszer, amelnek bevezetését még a Forma 1-ben is fontolóra vették, vagyis ha valaki megforog, vagy kicsúszik a kanyarban, akkor a pálya azon részén limitálható a sebesség, így nem történhet baleset, nem csapódnak egymásba a többiek nagy sebességgel.
Te milyen gyakran szoktál gokartozni?
Számomra a gokart olyan edzés, ami minden héten 2-3 alkalommal jelen van a programban. Amikor Magyarországon vagyok, örömmel és persze némileg kötelességből is lemegyek a pályára.
Ha nem a versenysportról és a hivatásos pilótákról beszélünk, akkor elsősorban kik azok, akiknek ajánlod a gokartot?
A gokartot, és azon belül az elektromos verziót mindenkinek ajánlom. A gokartok teljesítménye egyedileg szabályozható, így ez a legjobb módja annak, hogy valaki biztonságosan, tudásszintjének megfelelően üljön bele minden egyes alkalommal a gokartokba. A gokartozás sokat segíthet az utcai sofőröknek is, így azt gondolom, heti rendszerességgel érdemes rászánni ezt az összeget arra, hogy fejlődjön a vezetési tudásunk és felejthetetlen élményeket éljünk át.