A Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara 2015. szeptemberében duális képzést indít a mérnök informatikus és programtervező informatikus BSc szakokon.
Az új képzés kialakítása és működtetése során kiemelt stratégiai partnerünk az Észak-magyarországi Informatikai Klaszter.
A Klaszter 2007 júniusában jött létre, azóta 41 vállalkozás lett a tagja. A csoport éves szinten 18 milliárd Ft nettó árbevétellel rendelkezik. 2010 óta a Pólus program akkreditált klaszter címét is elnyerték.
A klaszter célja, hogy a régió tudásbázisára építve a gazdasági informatika, a konvergens technológia, az internet-informatika és az ipari informatika területén a tagvállalatok kutatás-fejlesztési kapacitásainak egyesítésével, a meglévő szinergiák feltárásával a nemzetközi piacokon is piacképes termékek és szolgáltatások kialakítására alkalmas K+F eredményeket hozzon létre.
A Miskolci Egyetem és az Észak-magyarországi Informatikai Klaszter a duális informatikus képzés területén unikális modellt hozott létre azzal, hogy a Klaszter szakmai koordinációs feladatot vállal a képzés tematikájának kialakításában, a gyakorlati képzésben szerepet vállaló tagvállalatok kiválasztásában és a gyakorlati oktatás személyi ill. tárgyi feltételeinek létrehozásában. Ez a modell lehetővé teszi a KKV-k bekapcsolódását a duális képzésbe, miközben a Klaszter minőségi feltételeket teremt a gyakorlati képzés terén.
Az Egyetem és a Klaszter – az UNI-DUO Charta céljaival összhangban – a saját területén Informatikai Duális Képző Központot hoz létre a vállalati-felsőoktatási együttműködés hatékony összehangolása érdekében, ami a gyakorlati képzés egységes terének és módszertanának kialakítását és ellenőrzött működtetését is lehetővé teszi.
Az együttműködési megállapodás mellett a felek aláírják az ún. Duális Képzési Charta-t is. Ez a Miskolci Egyetem által szervezett és működtetett regionális hálózat alapdokumentuma.
A Miskolci Egyetem és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft. 2014-ben egy pályázat keretében megkezdte a duális képzés kereteinek és működő gyakorlatának kialakítását B.-A.-Z. Megyében.
A Miskolci Egyetem saját képzésein keresztül vezető szerepet szeretne betölteni ennek az új képzési rendszernek a kialakításában. A gyakorlatorientált képzés megvalósítása és hatékony működtetése a közép- és felsőfokú képzési intézmények (egyetem és középiskolák), valamint a gazdasági szereplők (gyakorlati képzőhelyek) újszerű együttműködésére épül.
A középiskolák és a felsőoktatási intézmények a szakképzés meghatározó szereplői, melyek a vállalatokkal együttműködve hatékony képzési rendszereket tudnak kiépíteni és fenntartani.
A duális képzés további kiemelt résztvevője a gyakorlati oktatást felvállaló vállalat/intézmény. A vállalkozások/intézmények bevonása és az akkreditált gyakorlati képzési helyek kialakítása nélkül a rendszer nem működtethető. Ez a fenti szereplők újszerű együttműködését teszi szükségessé.
Ezt felismerve az oktatási tér szereplőinek együttműködésre kell lépniük a közös célok hatékony munkamegosztás keretében történő megvalósítása érdekében.
A Miskolci Egyetem gesztorként magára vállalja egy regionális Duális Képzési Hálózat megalapítást és fenntartását. A ME elkötelezett a különböző karain elindított duális képzési programjai fenntartása és a felhalmozott tudás ill. tapasztalat megosztása tekintetében.
A képzéseink elvi, módszertani integrációját és kiemelkedő minőségét biztosító UNI-DUO Modellünk megkönnyíti partnereink és hálózati tagságunk együttműködését.
A modell a középiskola, a vállalatok és a felsőoktatási intézmény együttműködésének kereteit adja meg a végzett hallgatók sikeres munkaerő-piaci integrációja érdekében. A modell a kereslet-kínálat elemzéséből és folyamatos monitoringjából elindulva a pályaorientáció, a karriertervezés és -támogatás, valamint a lemorzsolódás-kezelés és a tehetséggondozás részfeladatain keresztül biztosítja az egyedi képzések (duális) modulszerű kialakításának lehetőségét.
Az UNI–DUO Charta regionális szinten szeretné megteremteni a duális képzést felvállaló, képzési színtereket létrehozó és működtető oktatási intézmények és vállalkozások együttműködését.