Az utóbbi évtized szórakoztató irodalmi publikációk tömegének megkerülhetetlen tagjai a „skandináv krimik” – ez, gondolom, olvasóinknak is feltűnt már, hisz korábban már elég sok ilyen regényt mutattunk be Önöknek. Amellett, hogy ezt tervezzük is folytatni, most egy kicsit másik oldalát ismerhetik meg a műfajnak, ugyanis nemrég Valami a tekintetében címmel megjelent egy olyan novelláskötet, mely a svéd krimiírók krémjének rövidebb lélegzetű írásaiból válogattak ki.
Mégpedig nem is akárki: a mű szerkesztője John-Henri Holmberg, aki, bár elsősorban talán scifiíróként vált ismerté, jelentős tapasztalatot szerzett a krimi, és bővebben a skandináv krimi műfajában is. Ezt maga az általa írt előszó is tanúsítja, ahol egyfajta áttekintést ad (az általunk is sokszor mantrázott) műfaji jellemzőkről – és ami még érdekesebb, a műfaj kialakulásának és népszerűbbé válásának történetéről és okairól is megtudhatunk ezt-azt – számomra legalábbis érdekes volt.
A kötet válogatása során aligha az volt a cél, hogy a legjellegzetesebb, úgymond „legskandinávabb” svéd kriminovellák kerüljenek a kötetbe; Holmberg sokkal inkább a svéd szerzők sokszínűséget akarta bemutatni. Ez sikerült, bár kétségtelen tény, hogy egy-két novella így izgalmasság vagy figyelemmegtartó képesség terén kilóg a sorból – a mű egésze ugyanakkor kétségtelenül érdekes olvasmány. A műfaj iránt behatóbban érdeklődők számára pedig hasznos is, hisz hazánk kiadói eddig nem szenteltek nagy figyelmet a rövidebb történetekre.
A novellákról azonban túl sokat nem szeretnék mesélni – elemezni pedig azért nehéz őket, mert tényleg különbözőek. Az érdeklődők alighanem meg fogják találni a saját kedvenceiket. Az enyéim speciel azok, melyek magukon hordozzák az általam olyannyira kedvelt műfaji jegyeket – de még ez is csak hüvelykujjszabálynak jó. A Millennium-trilógia írójának, Stieg Larssonnak a története például még csak nem is krimi, mégis érdekesnek találtam. Szóval tényleg, mindenki fedezze fel inkább maga.