Újoncként talán nem is kívánhatott volna szebb debütálást a nemzetközi mezőnyben Klausz Kristóf. Igaz, a 18 éves pilóta és segítője, Kecskeméti Balázs sokáig esélyes volt három bajnoki címre is, a dicsőség így se maradt el. Az osztrák bajnokság RC 3-as kategóriájában másodikak, az ORB 5-ös kategóriájában pedig harmadikak lettek. A páros előtt talán már nincs olyan rallyszakasz, ami ismeretlen lenne, így újult erővel vágnak neki a 2015-ös Európa Bajnokságnak, valamint az osztrák és a magyar Országos Rally Bajnokságnak. Január 4-én a 32. Jänner Rallyeval kezdenek, ahová az újév első napján útra is kelnek. Előtte azonban az alábbiak szerint értékelték debütáló évüket.
Klausz Kristóf: Úgy vágtunk neki a 2014-es szezonnak, hogy ez lesz a tanuló és az ismerkedős évünk Balázzsal, hiszen mi előtte nem dolgoztunk együtt. Az Európa Bajnokság futamai mellett az osztrák és a magyar Országos Rally Bajnokságnak is állandó résztvevői voltunk annak érdekében, hogy minél több tapasztalatot és versenykilométert gyűjtsünk. Minden helyszín teljesen új volt számunkra, ahol rengeteget tanultunk, s közben mégis tisztességesen helyt tudtunk állni. Itthon a Miskolc Rallyeval kezdtünk, ami abszolút pozitív lökést adott számunkra, hiszen rögtön meg tudtuk nyerni a kategóriát. Fehérváron műszaki hiba, Veszprémben pedig egy defekt hátráltatott minket a jó szereplésben, de Kassa kárpótolt mindent, az a futam az egész csapatnak nagyon tetszett. Pécs volt a magyar bajnokság zárása nekünk, a Waldviertel Rallyen ugyanis az osztrák értékelésbe neveztünk.
Évközben azonban olyannyira jól álltunk a rangsorban, hogy három bajnoki címre is esélyesek voltunk, s ennek megszerzése érdekében meneteltünk tovább. A szezon vége azonban elég balszerencsés volt, a pontszerzés helyett kiállásokkal fejeztük be a futamokat. Horvátországban megcsúsztunk és felborultunk, Pécsett pedig beestünk egy árokba. Ezeket a baleseteket is tapasztalatszerzésként fogtam fel, de egyáltalán nem keltett bennem semmilyen félelmet sem, ami esetleg befolyásolná a jövőbeli szereplésünket.
A szezon kezdete előtt több jelölt is szóba került a navigátor szerepére, de Kecskeméti Balázsban találtuk meg azt a személyt, aki nagyon tapasztalt, idegen nyelven is beszél, és így rengeteget tanulhatok tőle. Ez be is igazolódott, s a komoly munka mellett azért mindig jó hangulat is uralkodott az autón és a csapaton belül is. Nem csak Balázzsal, de a Takács Motorsporttal is ez volt az első közös évünk. Nagyon sok versenyt teljesítettünk együtt, ahol persze előjöttek apró hibák, de mindent sikerült megoldanunk, alkalmazkodnunk egymáshoz, s úgy érzem, ez a rendszer abszolút működőképes hosszú távon is. Pont ezért, ugyanebben a felállásban, a Renault Clio R3-mal folytatjuk 2015-ben is a pontgyűjtögetést az EB-n, az osztrák illetve a magyar bajnokságban is.
A következő szezont ismét a Jänner Rallyeval kezdjük meg, január 4-én – ám előtte tesztelünk még egyet a Szilveszter Rallyen, édesapámmal az oldalalom, hogy ne essünk ki nagyon a ritmusból. Nagyon sokat beszélgettünk arról, vajon mi lenne a megfelelő taktika a 2015-ös bajnokságra nézve. Arra jutottunk, hogy ésszel fel kell építenünk ezt az évet, ahol arra törekszünk majd, hogy minél tudatosabban versenyezzünk.
Szeretnénk az eddig elért tempót tartani, a biztonságot szem előtt tartva, de semmiképpen sem lassan akarunk majd menetelni a futamokon. A 2014-es Jänner Rallyen még nagyon nehéz helyzetben voltam: új volt a csapat, a kocsi, a navigátor, és fizikailag sem voltam teljesen felkészülve egy ilyen hosszú és nehéz versenyre. Tanulva ezekből a mostani futamra sokkal jobban felkészültem, a gumik tekintetében igyekeztünk mindenféle keveréket beszerezni, akármilyen körülmény is fog éppen uralkodni abban az időben a pályákon. És persze óriási segítség lesz az, hogy már sem a szakaszok, sem a csapat nem lesz ismeretlen.
Évösszegző videó: https://www.youtube.com/watch?v=55v-yKiKZEk
Kecskeméti Balázs: A 2014-es szezont arra szántuk, hogy megismerkedjünk és összeszokjunk Kristóffal. Ezt azonban rögtön a mélyvízben kezdtük, hiszen az év elején az Európa Bajnoki szereplésekkel volt tele a naptárunk. Az év első felében csak az volt a célom, hogy minél több versenykilométert gyűjtsünk, és minél többet tudjak segíteni Kristófnak a tapasztalataimmal. Tudtam, hogy ha ezek az alapok megvannak, akkor folyamatosan fogunk gyorsulni. A vezetéstechnika és a közös munka megalapozása mellett pedig megtaláltuk azokat a beállításokat is a Clion, amivel már tényleg eredményesen tudtunk szerepelni. Úgy érzem, végig nagyon jól szerepeltünk, három bajnoki címre is esélyesek voltunk – ám a szezon végére egy kicsit elfáradtunk. Ennek ellenére másodikak lettünk az osztrák értékelésben és a Zóna Kupában is, a magyarban pedig harmadikak, ami szerintem így is nagyon jó eredmény tőlünk.
Kristóf egy igazi tehetség, nagyon ügyesen versenyzett ebben az évben. Ahhoz képest, hogy milyen fiatal, sokkal érettebb és kiegyensúlyozottabb teljesítményt mutatott, ezért abszolút büszke vagyok rá! A Renault-t mindig maximálisan felkészítette a Takács Motorsport, a jelentkező műszaki hibák a technika ördögének a játékszerei voltak. A szurkolók és a partnerek viszont végig mellettünk álltak, amiért nagyon hálásak is vagyunk nekik! Összességében azért remek évet zártunk, jó időeredményekkel mutatkoztunk be a nemzetközi mezőnyben. Igaz, ez lehetett volna jobb is, de a rutinnal majd az eredmények is egyre kiemelkedőbbek lesznek.
Amíg Kristóf a Mikulás illetve a Szilveszter Rallyeval zárja a 2014-es szezont, én már a Waldviertel Rally után szögre akasztottam az overallomat és a sisakomat – de természetesen csak január 1-jéig. Az újév első napján ugyanis már útra is kelünk, hiszen a január 4-6-ai, 32. Jänner Rallyeval elkezdődik számunkra a 2015-ös körforgás. A programban kétnapnyi pályabejárás, egy shakedown, az adminisztratív és a technikai átvételek, valamint a kétnapos verseny szerepel. Már nagyon várjuk, hogy újra beinduljon a mókuskerék, az ellenfelek kilétét is már latolgatjuk, akikkel szemben szeretnénk most még nagyobbat bizonyítani. A helyismerettel már nem lesz gondunk, ezért csak arra kell majd koncentrálnunk, hogy teljes erőbedobással támadjunk. Úgy gondolom, hogy a kategória első 3 helyére megvan az esélyünk, hogy felférjünk, és hatalmas dolog is lenne ezt elérni. A 2015-ös szezonban pedig örülnék neki, ha legalább egy bajnoki címet be tudnánk zsebelni.
A Klaus Motorsport Áldott, Békés Ünnepeket és Sikerekben, Rallyban Gazdag Boldog Új Évet kíván minden szurkolójának, partnerének, versenyzőtársának és a rallybarátoknak!