A KÖZÖSSÉGI MÉDIA SZÉTROBBANTJA AZ ÉTKEZÉSI KULTÚRÁT
A felnőttek harmada a Facebookkal együtt eszik, és az internethasználók fele főzött már a közösségi média segítségével. Az étel státusszimbólummá vált, amivel el is dicsekszünk. Döbbenetes adatok az érkezési kultúra átalakulásáról.
A közösségi médiából főzünk
Az internetet használó felnőttek 49 %-a főzött már közösségi felületről, 40%-uk pedig készített ételt weboldalról, applikációból vagy blogokból vett recept alapján. A Hartman Group felmérése szerint a felnőttek 46 % már rendszeresen online felületről főz, tehát ki sem nyomtatja az interneten fellelt recepteket.
A receptneked.hu felmérése szerint a magyar netezők körében is hasonló a tendencia. A receptoldalt használók harmada már mobilkészülékekről érkezik, míg egy évvel ezelőtt ez az arány tíz százalék alatt volt. Természetesen használatban vannak még a „régi források” is, de az új technológiák feltörekvőben vannak idehaza is.
Nyilvános, hogy mit eszünk
A közösségi média és az internet az étkezési kultúránkat is teljesen felforgatja. Egy friss felmérés kimutatta, hogy a 18-24 év közöttiek 54 százaléka lefotózza, amit éppen eszik, míg 39 százalékuk ki is posztolja azt, így például percenként akár 90 új ételt ábrázoló fotót töltenek fel az Instagramra. Ezt segítik az ételmegosztó alkalmazások, mint a Burpple, Foodspotting és a Snapdish.
„A múltban a nemzetiségi hagyományokat és a családi tradíciókat követtük egy étel elkészítésénél, és az elkészült ételeinket egy asztalt körbeülve fogyasztottuk el. Ezzel ellentétben ma, a közösségi média új ízeket, hagyományokat és lehetőségeket hoz, az élelmiszerek receptje több csatornán jut el hozzánk, beleértve az éttermeket és az online csatornákat is.” – nyilatkozta Blaine Becker a felmérés vezetője.
A Facebook társaságában, de egyedül étkezünk
Az étkezések ugyanakkor egyre magányosabb alkalmakká válnak. Az Egyesült Államokban a felnőtt népesség csaknem fele étkezik egyedül rendszeresen. A The Hartman Group tanulmányában kimutatta, hogy a társaság hiánya miatt a közösségi oldalak használata egyre inkább beszivárog az étkező asztalra, hiszen az amerikaiak közel egyharmada használja azokat, miközben étkezik, és ugyanez az adat 47% az Y generáció tagjai körében.
Recepteket és technikákat tanulunk TV műsorokból, weboldalakról, blogokból és online videókból, és elfogadottá vált, hogy számítógépek, telefonok és televíziók társaságában étkezünk, valamint egyedül és asztal nélkül.
Az étel nem ennivaló, hanem státuszszimbólum
Az étkezés mindig a társadalmi kultúra fontos része volt, és az étkezésünk módja tükrözi az osztálybeli, nembeli és generációs jellemzőinket is. Az étel azonban mára a státusz jelzője lett, és az étel már nem a testünk „üzemanyaga” többé: gyakorlatilag egy valutává válik, amellyel online megvásárolhatjuk a társadalmi státuszunkat.
Így az étkezés a szükséges napi rutinból egyre inkább versenysporttá válik. A gyakorlott étteremlátogatók egyre inkább az alkalmi éttermeket keresik, amelyek egyre újabbak és divatosabbak, azért, hogy a közösségi oldalakon keresztül emeljék a személyes márkájukat. Hallhattunk már olyan emberről, aki rendelt egy ételt, hogy megegye, majd egy másikat, hogy lefényképezze. Az ételek így válnak egyre inkább a gazdagság mércéjévé.
Forrás:receptneked.hu