A közlekedésben ősszel és télen a csúszós út, a romló látási viszonyok okozzák a legtöbb problémát, ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét ezekre a körülményekre.
Jó időben, a rossz idő előtt, baleset-megelőzési tanácsok a rendőrségtől.
Ősszel-télen alapjaiban megváltoznak a biztonságos közlekedést befolyásoló körülmények. Az októbertől decemberig bekövetkező balesetek jellemző oka, hogy a közlekedésben részt vevők nem a megváltozott időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetik járműveiket, míg az észlelhetőség hiányosságai első sorban a gyalogosok és kerékpárosok részére jelent többletkockázatot. Különösen jellemző ez a lakott területen kívüli útszakaszokra, ahol adott a jogszabályi lehetőség a magasabb haladási sebességre. Ebben az időszakban megnövekszik a követési távolság meg nem tartásából eredő „koccanásos” balesetek száma, melyek akár órákig megbéníthatják a forgalmat.
Az őszi- téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit, ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor rendszeresen kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.
Esőben jobban megcsúsznak a kerekek, megnő a féktávolság, esetenként a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hőmérséklet 0 fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy, ami tovább növeli ezt a veszélyt. A jeges-havas úton már a menetstabilitás, valamint a látási viszonyok is tovább romlanak.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót és csak akkor fékezzünk, amikor a jármű már újra a kívánt irányban áll.
Ezen évszakban a biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, ezekkel a fékút is rövidebb. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 bárral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.
Mindig fontos megemlíteni, hogy a járművezetők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége is váltotta ki.
Kérjük, hogy vegyék figyelembe ajánlásainkat mindenkinek balesetmentes közlekedést kíván a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság!