A Magyar Édességgyártók Szövetsége a minőségi termékek részesedésének növekedése mellett mennyiségben és értékben is a tavalyihoz hasonló húsvéti forgalomra számít, nagyjából 900 tonna csokoládéfigura kelhet el és a forgalom értéke 3 milliárd forint körül alakulhat – közölte Benke Anna, a szövetség titkára az MTI érdeklődésére. Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetsége titkárának tájékoztatása szerint a tavalyi, több mint 900 tonna húsvéti csokifigura-forgalom egyharmaddal haladta meg például a csokimikulások mennyiségét. Kiemelte, hogy a minőségi termékek részesedése tovább nőtt a húsvéti édességek belföldi piacán is: míg világszinten a csokoládéfigurák alig több mint fele készül valódi csokoládéból, a Magyarországon kapható figurák több mint 90 százaléka már nem tartalmaz bevonómasszát és valódi csokoládéból készül.
A húsvéti népszerűségi listát a csokitojások vezetik: az összes eladott figura 50 százalékát teszik ki, utánuk következnek 45 százalékkal a nyulak. A bárányok, kacsák és csokicsibék lemaradtak, együttesen is csak 5 százalékot tudhatnak a magukénak. Nem csak mennyiségben, de értékben is a tojás vezet. Az pedig csak tévhit, hogy a csokinyuszik ugyanazzal a gyártóformával készülnének, mint a télapók, csak másként lennének csomagolva – mondta.
A szövetség adatai szerint a fogyasztók húsvét környékén az egyébként szokásosnál kétszer több darált háztartási kekszet vásárolnak, összesen több mint 400 tonnát. Ezt a hidegen készíthető, keksz alapú édességek népszerűségével magyarázták.
A sós ropogtatnivalók fogyasztása is megnő: az ünnepek idején 2 millió zacskó chips fogy Magyarországon, elsősorban a legnépszerűbb, hagymás-tejfölös, sajtos, és paprikás ízekben.
A szövetség adatai szerint csokoládéból Magyarországon fejenként 3,2 kilogramm fogyott tavaly. Az egy főre jutó fogyasztás az EU-ban 6,5 kilogramm, az Egyesült Államokban pedig 5,5 kilogramm volt 2013-ban.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége 24 Magyarországon működő édesipari vállalatot képvisel, amelyek a piac több mint 85 százalékát fedik le.
A magyar édességipar egyik meghatározó szereplője, a Nestlé Hungária Kft. az idei szezonra több mint 1800 tonna húsvéti csokoládét gyártott a diósgyőri üzemében, ennek közel 90 százalékát exportra.
A Nestlé szerdai közleménye szerint évről-évre nő a csokoládéfigurák iránti kereslet: míg 2012-ben összesen közel 3100 tonna édesség hagyta el a cég egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigura készítésre specializálódott gyártóegységét, 2013-ban több mint 3600 tonna húsvéti és karácsonyi csokifigurát gyártottak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Ennek fele a húsvéti szezonra készült. A Diósgyőrben készült csokifigurák a hazai boltok polcai mellett Chilétől Kanadáig, Új-Zélandtól Máltáig 4 kontinens több mint 20 országában vannak jelen.
A közleményben Jean-Pierre Polanen, a szerencsi és diósgyőri Nestlé gyárak igazgatója kifejtette: a német piacra főként különlegességeket, például mentolos étcsokoládés, illetve gabonapehellyel dúsított tejcsokoládés édességet szállítanak Diósgyőrből. A csokoládék mérete terén is nagyot változott a piac: míg 10 évvel ezelőtt a 200-300 grammos csokinyuszikra is igény volt, addig az utóbbi 3 évben az 50 gramm alatti termékek népszerűsége nőtt – tette hozzá.
A termelés növekedésével párhuzamosan 2013-ban 32 százalékkal, 103-mal emelkedett a munkavállalók száma a diósgyőri gyárban, ahol a különlegesebb formákat kézzel csomagolják.
– MTI –