Barcsay mester és tanítványai címmel nyílik kiállítás pénteken a miskolci Herman Ottó Múzeumban, a március 30-ig nyitva tartó tárlat a huszadik század egyik legjelentősebb képzőművészének, Barcsay Jenőnek, valamint a hozzá szorosan kötődő tanítványainak, Balogh Lászlónak, Deim Pálnak és Konok Tamásnak a műveit mutatja be.
Barcsay Jenő (1900-1988) neve fogalom a magyar képzőművészet történetében. Munkásságával nem csupán a szentendrei művésztelep számára szabott irányt, de mint a Képzőművészeti Főiskola professzora az ifjú tehetségek egész generációira gyakorolt maradandó hatást. Művészeti anatómia című műve az 1953-as első kiadás óta folyamatosan közkézen forog, és máig tankönyvül szolgál – olvasható a miskolci múzeum ajánlójában.
Barcsayt sokan tartják mesterüknek függetlenül attól, hogy közvetlen növendékei lettek volna. Balogh László, Deim Pál és Konok Tamás a szó legszorosabb értelemében a művész tanítványai közé tartoztak, nem csupán a főiskolai tanulmányok idején vezette kezüket, de azt követően is szoros munkakapcsolatot, sőt barátságot tartott velük. Művészi látásmódjuk közvetlenül érintkezik Barcsay konstruktív szemléletével, geometrikus alapozottságú, tiszta formavilágával – – olvasható a dokumentumban.
A vándorkiállítás szervezője a Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány, melyet Barcsay Jenő jogörökösei, Kónya Márta és Kónya Ferenc hoztak létre.
A vándorkiállítás eddigi állomásai Révkomárom, Gúta, Ipolyság, Dunaszerdahely, Leányfalu, Nagyvárad, Marosvásárhely, Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely voltak, legutóbb a budapesti Hegyvidék Galéria mutatta be a tárlatot.
Miskolc helyi vonatkozásai különleges közeget biztosítanak a kiállítás számára. Itt valósult meg ugyanis Barcsay Jenő legelső mozaikmunkája, amely 1963-tól a Miskolci Egyetem könyvtárának előcsarnokát díszíti. A művész alkotásaiból a Herman Ottó Múzeum értékes kollekciót őriz, ugyanakkor néhány olyan unikális alkotást is, amelyek neves művészek műtermében, Barcsay tiszteletére születtek.
A vándorkiállítás anyaga kizárólag szitanyomatokból áll, amelyek nagy része Szentendrén készült. Barcsay Jenő figyelmét a fiatalabb szentendrei pályatársak irányították rá erre a technikára. Mintegy húsz szitamunkája született, melyek közül most a miskolci kiállításon tíz látható, a tanítványoktól 4-4 darabot mutatnak be.
A vándorkiállítás anyagát a Herman Ottó Múzeum kapcsolódó műtárgyai egészítik ki, a sokszorosított grafika mellett a festészet és a szobrászat is képviselteti magát.
– MTI –