LED-es kijelzőkön a miskolci utastájékoztatás új korszaka
Miskolc új utastájékoztatási- és forgalomirányítási rendszerének kiépítésének folyamatos, az első szakaszát a próbaverzió beüzemelésével sikeresen teljesítette az MVK Zrt. A folytatásban jöhet a projekt látványos része, amikor több mint 100 helyszínen, a villamos teljes vonalán, számos autóbusz megállóba és a végállomásokon megjelennek a LED-es kijelzők, ezzel megvalósul a valós idejű utastájékoztatás.
Sikeresen tesztelte az MVK Zrt. az utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszer próbaverzióját. A próbaüzem során beüzemelték és tesztelték a forgalmi tervező- és irányítási (FORTE) rendszert, valamint az új diszpécseri rendszert (VEKTOR). Felszerelték és tesztelték két Neoplan típusú autóbuszon a fedélzeti számítógépet is, amely méter és másodperc pontosan meghatározza a jármű helyzetét, vezérli a fedélzeti utastájékoztató rendszert, folyamatosan adatokat küld a jármű állapotáról a központi rendszer felé, illetve információval fogja ellátni a megállóhelyi utastájékoztató rendszereket.
Számos kiegészítővel együtt megérkeztek a központi infrastruktúrát képező munkaállomások is, így a projekt újabb szakaszába léphet.
Miskolc új, korszerű utastájékoztatási- és forgalomirányítási rendszeréről részletesen
Az MVK Zrt. új utastájékoztatási- és forgalomirányítási rendszerének megvalósítása egy különálló szerverfarm telepítésével és új közlekedési adatbázis felépítésével, illetve új szoftverek telepítésével vette kezdetét.
Ezt követően az autóbuszok fedélzeti vezérlő egységei is beszerelésre kerülnek, a központi telephelyen teljes WI-FI lefedettség épül ki, megteremtve a járművek és a szerverek közötti gyors adatkapcsolatot is. A járművek a telephelyen kívül 3G adatkapcsolattal kommunikálnak majd a szerverközponttal és a diszpécserekkel.
Ezen fejlesztések megalapozzák a valós idejű utastájékoztatást azokon a LED-es kijelzőkön, amelyek Miskolcon több mint 100 helyszínen kerülnek ki a megállókba, lefedve ezzel a város teljes villamos vonalát, számos autóbusz megállóhelyet és az autóbusz végállomásokat is.
A fejlesztésnek köszönhetően telepítésre kerülnek új menetrend-tervező, szerkesztő szoftverek is, és egy új diszpécserszoftver, amellyel már a megállókban is elérhetővé válik a valós idejű SMS- és webszolgáltatás, valamennyi megállóhelyen lekérdezhetővé válik a menetrend szerint közlekedő járatok valós idejű érkezése – okostelefonunkon is!
És ezzel még nincs vége a fejlesztéseknek! A felújított villamos vonalon és annak 16 jelzőlámpás kereszteződésében megvalósul a villamosok előnyben részesítése egy un. intelligens fázissorrend módosítással. Ez azt jelenti, hogy a rendszer figyeli a villamosok menetidejét, amelyben ha késést észlel, akkor elengedi a villamost úgy, hogy a gyalogos vagy személyautóval közlekedők részére a lámpa pirosra vált, a villamos pedig „előnyben részesül”, zöld utat kap.
Az MVK Zrt. és a Borsod Volán Zrt. együttműködésének keretében a Volán járatokkal közös miskolci megállókban is megvalósul a valós idejű utastájékoztatás, ahol a kiépített kijelzőkön a közös valós idejű szolgáltatási információk jelennek majd meg.
A lengőkapaszkodók felszerelése után a mai naptól mindkét új miskolci villamoson a már megszokott és jól ismert „hang” köszönti és tájékoztatja az utasokat.
A forgalomba helyezett új villamosokkal kapcsolatban előforduló észrevételek egyike a járművön lévő lengő kapaszkodókkal volt kapcsolatos. Többen jelezték, hogy igény lenne még több lengő kapaszkodókra a járműveken, hogy valamennyi utas számára fogódzkodási lehetőséget biztosítsanak a villamoson mindenhol. Az utasok kérését teljesítette a közlekedési vállalat: járművenként, a meglévő 16 kapaszkodó mellé 51 darab új lengő kapaszkodót szereltek fel.
Az új villamosok forgalomba állása óta sokan kérték „a miskolci villamosok megszokott hangját”. Az új villamosokon a mai naptól a miskolci közösségi közlekedés megszokott és méltán népszerű „hangja” Petri Nóra tájékoztatja az utasokat, közölve azokat a hasznos információkat is, amelyek mindennapi utazásainkat megkönnyítik.