Az agrárium, és a vidékfejlesztés az egyik leggyorsabban fejlődő képzési- és tudományterület, így a tudásszint emelése, korszerűsítése elengedhetetlen – mondta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter gödöllői sajtótájékoztatóján, ahol ismertette az agrár szakképző iskolai hálózat felállításával kapcsolatos tapasztalatokat.
Az élelmiszergazdaság és a hozzá szorosan kapcsolódó ágazatok együttes súlya a GDP-ből 11-12 százalékkal, a foglakoztatásból mintegy 14 százalékkal részesedik. A Kormány kiemelt területnek nyilvánította a vidéki lét, a vidékfejlesztés és az agrárium minőségének javítását.
A Vidékfejlesztési Minisztérium jelentős sikereket könyvelhet el a középfokú agrár szakképzés új szervezeti és tartalmi fejlesztése vonatkozásában az agrár szakképző iskolai hálózat felállításával.
A nemzeti köznevelési és a szakképzési törvény módosításából fakadó lehetőség alapján 2013. augusztus 1-től 42 agrárszakképző intézmény került a a VM fenntartásába, így a korábbi iskoláikkal együtt az országban jelenleg 59 feladatellátási helyen folyik agrár szakképzés VM irányítással, melyeket a tervek szerint további iskolák követnének.
Korábban az országban több mint 180 iskolában folyt agrár szakképzés. Ez a területi szétaprózódottság az egyre csökkenő gyereklétszám mellett a kapacitások rossz kihasználását, hanyatló minőségi képzést, számos helyen szórványképzést eredményezett. A középfokú mezőgazdasági oktatásban a koncentráció eredményeként gazdaságosabbá vált a képzés és az irányításon keresztüli egységes szemlélet megteremtésével az iskolákban elismert elméleti és gyakorlati ismereteket adnak át.
A felsőoktatásban tanuló diákok magas szintű szakmai elméleti és gyakorlati képzésén túl az iskolák erősítik a szakma iránti elkötelezettségüket, küldetéstudatukat.
A magyar mezőgazdasági szemlélet elterjesztésében egyre inkább elvárás a környezettudatos gondolkodás, hangsúlyozta a miniszter (a római jog szerinti „jó gazda gondosságával” történő termelés), a GMO-mentesség megtartása, a lakosság egészséges élelmiszerekkel történő ellátása, a megtermelt javak helybeni felhasználása. A környezettudatos szemléletformálás megerősítése, illetve az óvodai, általános és középiskolai szervezeti formák felsőoktatásra történő kiterjesztése, egy egységben történő kezelése is elengedhetetlen.
A miniszter fontosnak tartotta kiemelni, hogy a gödöllői egyetem agrárképzésére 2013-ban 15%-al, a debreceni agrárképzésre pedig 20%-al több diák jelentkezett, mint a 2012-es évben. Ebből is látni, hogy a fiatalok újból látják a jövőt az agráriumban!
(Vidékfejlesztési Minisztérium)
Fotó: Pelsőczy Csaba