Minden kérdésben javul a járási rendszer megítélése a kormánytisztviselők és a lakosság szemszögéből is egy felmérés szerint – közölte Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) területi közigazgatásért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten.
Az államtitkár sajtótájékoztatón kifejtette: a Közpolitikai Kutatások Intézetének kutatása szerint a közigazgatási szakemberek egyetértenek azzal, hogy az önkormányzatokról le kell választani az államigazgatási feladatokat, sőt, még több feladatot át lehetne venni a jegyzőktől. Az átvett köztisztviselők jelentős része biztosabbnak érzi pozícióját és motivált a tanulásra, az elégedettség 82 százalékos – jegyezte meg Szabó Erika.
Mint mondta, az ügyfelek körében 26-ról 36 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nőtt a hivatali ügyintézés színvonala, a kormányablakok ismertsége pedig 62-ről 68 százalékra nőtt. Hozzátette: a roma „fókuszcsoportok” pozitívan értékelték a roma referensek jelenlétét száz járási hivatalban, az ő közvetítő szerepük a nyelvtudás miatt is fontos.
Az államtitkár a közigazgatási átalakítás következő lépésének nevezte a kormányablakok kiépítését országos szinten. Mint mondta, ebben egy uniós pályázat miatt elmaradás van, de februártól egymást követi a háromszáz kormányablak átadása a jelenlegi okmányirodák bázisán.
Szabó Erika jelezte: csaknem hétezer kormányablak-ügyintéző képzése már megtörtént, a középfokú végzettségűek munkavégzését pedig a közeljövőben megszerzendő igazgatásszervezői diplomához kötik, hogy visszaadják a szakma rangját.
Elmondása szerint a járási hivatalok ma a legtöbb ügyet intéző helyszínek, s az állampolgárok a megyeszékhelyen reggel 8-tól este 8-ig intézhetik ügyeiket. Pest megyében ez valamennyi járásszékhelyen így van.
Az államtitkár kitért arra is: korábban sokan tartottak attól, hogy a kistelepülésekről mindenért a járásszékhelyre kell utazni, az ügysegédi rendszer azonban megcáfolta ezt, hiszen az ügysegédek helyben felveszik a korábban a jegyző által ellátott feladatokat. A 198 járási hivatal mellett 152 helyen működik kirendeltség, 205 településen állandó, 1825 településen ideiglenes ügysegéd van. Ez azt jelenti, hogy a mintegy 3200 településből 2380 helyen van ügyintézési lehetőség.
Szabó Erika szólt arról, hogy a kormány a hatósági eljárások területén is igyekezett mindent megtenni az emberekért, az ügyintézési határidők például 30-ról 21 napra csökkentek, racionalizálták az eljárásokat, csökkentették az adminisztratív terheket, s egy törvénymódosításnak köszönhetően illetékmentessé vált a bűncselekmények során ellopott okmányok pótlása.
(MTI)