December 17-én, az év végi ünnepek előtt néhány nappal vette át a tizenegy díjazott nyereményét „A dinamótól Harry Potterig” című szellemitulajdon-védelmi óravázlatíró pályázat díjátadóval egybekötött eredményhirdetésén.
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala kezdeményezésére meghirdetett óravázlatíró pályázatra több mint 73 pályamű érkezett a hathetes pályázati időszak alatt. Óravázlat-pályázatok érkeztek magyar nyelv és irodalom, dráma, informatika, ének-zene, környezetismeret, etika, fizika, kémia, történelem, idegen nyelvi és osztályfőnöki órákhoz.
Baho-Borzók Noémi, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) képzési tanácsadója a díjjal jutalmazott óravázlatokról elmondta, hogy azok – mind színvonalas munkák, ötletesek, alaposak, látványosak, jól kidolgozottak, segítségükkel egy pedagógus élvezetes órát képes felépíteni osztályának. Az óravázlatok kiválasztásakor szempont volt továbbá a szellemitulajdon-védelmi részek szakmailag megfelelő tartalma és az óra eredetisége, interaktivitása is. Figyelembe vettük azt is, hogy az alapfogalmakat alaposan és érthetően tisztázza a vázlat, és hogy a pedagógus az ismeretek átadásán túl a tudatosság növelésére, a szellemi tulajdon értékének felismerésére neveljen.
A pályázatok értékelését az SZTNH és a partnerszervezetek munkatársaiból álló bizottság közösen végezte, a különdíjak nyerteseit a felajánlók választották ki. A díjakat felajánló Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, ProArt Szövetség a Szerzői jogokért és Microsoft Magyarország mellett a pályázat létrejöttében további szakmai partnerek voltak még a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a MediaSmart Hungary Oktatási Közhasznú Nonprofit Kft. is.
Németh Gábor, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Innovációs Főosztályának igazgatója elmondta, hogy a pályázat célja, hogy a szeptembertől életbe lépett új kerettantervekben dedikáltan megjelenő legfontosabb szellemitulajdon-védelmi témák feldolgozására ösztönözze a közoktatásban dolgozó pedagógusokat. – Fontosnak tartjuk, hogy az új generációk már minél fiatalabb korban megismerkedjenek az szellemitulajdon-védelmének jelentőségével. A megfelelő tankönyvi tartalmak és a pedagógusok továbbképzése mellett, az olyan praktikus segédanyagok is nélkülözhetetlenek a sikeres ismeretátadásban, mint amilyenek a mostani pályázat keretében születtek, illetve kerülnek mindenki számára hozzáférhetővé.
Kiss János Tamás a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (NTK) vezérigazgatója az NTK különdíjainak átadásakor elmondta, hogy – a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó nem csupán elhivatott közvetítője a nemzeti kultúránknak, hanem egyik szószólója a szellemi tulajdon tiszteletének. Így nagy örömmel kapcsolódtunk a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának kezdeményezéséhez, és boldogok vagyunk, hogy számtalan pedagógus kollégát szólított meg a pályázati felhívás. A benyújtott munkák megerősítik a hitünket: lenyűgöző kreativitással igyekeznek a tanáraink az ifjabb nemzedékek számára nemcsak az értékeket átadni, hanem a szellemi tulajdon tiszteletére nevelni. Ez túlmutat a puszta jogkövető magatartás fontosságán; ez a szellemi produktumok tekintélyének emelése.
Horváth Péter, a ProArt Szövetség a Szerzői jogokért igazgatója a ProArt különdíjának átadásakor kiemelte – legfontosabb feladatunk a szerzői jogi tudatosság fejlesztése, ennek leghatékonyabb módja szellemi tulajdonnal, szerzői joggal kapcsolatos alapinformációk átadása. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel közösen sikerült elérnünk, hogy ezek a tudásmorzsák megjelenjenek a tananyagokban, a tankönyvekben. Ez azonban még nem elég, ahhoz, hogy ezek az információk tudássá váljanak a tanároknak is megfelelő segítséget kell biztosítani. Ezért született ez a tanároknak szóló pályázat. A díjnyertes tanárok és óravázlataik segítségével országszerte más pedagógusok is hatékonyan tudják majd ezeket a fontos ismereteket átadni a diákoknak, akik maguk is alkotók, a jövő reménységei, akik maguk lesznek ezen javak fogyasztói is.
Vass Gábor, a Microsoft vállalati és partnerkapcsolati üzletágának igazgatója a Microsoft különdíjainak átadásakor elmondta –manapság, amikor tízből hat háztartásban már található számítógép, és ezek közül szinte mindegyik az internetre van kötve, különösen fontos, hogy védjük ezeket a rájuk leselkedő veszélyektől. Hazánkban a számítógépeken található programok közül tízből legalább négy kalózszoftver. A nem eredeti alkalmazások és eszközök biztonsági szempontból komoly veszélyeket rejtenek, károsak lehetnek adatainkra, munkafolyamatainkra. –Az Microsoft igazgatója kiemelte – a fiatalok a nem eredeti szoftverek leggyakoribb alkalmazói. A ma fiataljai a holnap vezetői lesznek, akik munkájuk során szinte biztosan számítógépekkel fognak dolgozni, a kalózszoftverek használatával pedig már komoly gazdasági károkat is okozhatnak óvatlanságukkal. A Microsoft ezért YouthSpark programján keresztül mindent megtesz annak érdekében, hogy a diákok jogtiszta, eredeti informatikai megoldásokat használhassanak.
A pályázat díjazottai:
SZTNH első helyezett: Soltész Tünde (Bocskai István Gimnázium, Hajdúböszörmény)
• osztályfőnöki óra/erkölcstan óra
• téma: szerzői jog, plagizálás, a szellemi tulajdon tisztelete
SZTNH második helyezett: Tusorné Fekete Éva (Weöres Sándor Általános Iskola, Gyömrő)
• informatika
• téma: etikus internet és szoftverhasználat, szerzői jogi alapismeretek
SZTNH harmadik helyezett: Vit Olivér (Katona József Szakközépiskola, Budapest)
• történelem
• téma: ipartörténeti találmányok születése
SZTNH különdíj: Paizs Ottó (SM Duráczky József Pedagógiai Fejl. Központ, Kaposvár)
• fizika
• téma: a transzformátor felépítése és működése, szabadalma
SZTNH különdíj: Filep Otília (Mészáros Lőrincz Körzeti Általános Iskola, Megyaszó)
• fizika
• téma: a dinamó felfedezése, szabadalmak
SZTNH különdíj: Fodor Éva (Táncsics Mihály Tehetséggondozó Gimnázium, Orosháza)
• magyar nyelv és irodalom
• téma: idézés és forráshasználat
NTK különdíj: Veszelszkiné Huszárik Ildikó (Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium)
• magyar nyelv és irodalom
• téma: idézés és forráshasználat
NTK különdíj: Sulai Erika (Kölcsey Ferenc Gimnázium, Budapest)
• magyar nyelv és irodalom
• téma: intertextualitás és plágium
NTK különdíj: Vizi Bernadett (Nógrádsipeki Keresztény Általános Iskola és Óvoda)
• magyar nyelv és irodalom
• téma: idézés és forráshasználat
ProArt különdíj: Takácsné Kocsis Anikó (Dancs Lajos Ének-zenei Ált. Isk., Nagyecsed)
• ének-zene
• téma: szerzői jogi alapfogalmak a zenéhez kapcsolódóan
Microsoft különdíj: Margitai Istvánné (Újfehértói Ált. Isk. és Alapfokú Művészeti Isk.)
• informatika
• téma: szoftver jogtisztaság, szerzői jog
Microsoft különdíj: Tusorné Fekete Éva (Weöres Sándor Általános Iskola, Gyömrő)
• informatika
• téma: etikus internet- és szoftverhasználat, szerzői jogi alapismeretek
A legérdekesebb óravázlatok a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület weboldalán elérhetőek lesznek. Példákkal, ötletekkel, jó gyakorlatokkal szolgálnak majd a közoktatásban dolgozó pedagógusoknak, szemléltetve, hogyan érdemes szellemitulajdon-védelmi tartalmakat beépíteni a tanórák anyagaiba.