Miskolc új villamosa teljesítette a típusengedélyhez szükséges 10 000 + 1000 km-t
Miskolcra idén nyáron érkezett két, úgynevezett prototípus Skoda villamos. Azért nevezzük prototípusnak, „minta-villamosnak”, mert a miskolciak egyedi igényei alapján készült, és ilyen villamos még sehol a világon nem fut.
Éppen ezért a közlekedési hatóság előírta, hogy a villamos forgalomba helyezéséhez az elsőként érkezett szerelvénynek 10000, majd ráadásként még 1000 kilométert kell futnia ahhoz, hogy utasokat szállíthasson. A 10000 km sem kevés, annyi mint légvonalban Miskolctól Los Angeles, de a ráadás 1000 kilométer alatt is még több mint negyvenszer láthattuk oda-vissza közlekedni az új villamost a miskolci pályán.
Az MVK Zrt. szakemberei a beszerzés előkészítése során nem már meglévő vagy gyártott villamosok közül választottak egyet, hogy ilyet szeretnénk, hanem azokból az igényekből indultak ki, hogy a miskolciak milyen szerelvényre vágynak, milyen villamos segítené leginkább a miskolciak és az ide érkező vendégek közlekedését. A Skoda 26 THU 3 típusjelű szerelvény éppen ezért egyedi, vagyis Miskolcnak gyártott, rajtunk kívül eddig senki, sehol nem tesztelte.
Október elejére Miskolc új villamosa a rá kiszabott kilométereket teljesítette, így az már nem lehet akadálya a típusengedély megszerzésének.
Klímateszt az új villamoson
A hamarosan forgalomba álló új villamosok utastere és vezetőfülkéje is klímával felszerelt, amelynek ellenőrzésére – „menetrend szerint” – a napokban került sor. A klímaberendezések természetesen levegőszűrővel rendelkeznek, hogy megakadályozzák a por és a pollen utastérbe jutását. Ez a klímateszt egyike azoknak a vizsgálatoknak, amelyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság előírt a villamos típusengedélyének megadásához.
A villamos klímapróbáját az MVK villamos mosójában végezték, az előírt 25 fokos levegőhőmérséklet mellett. A helyiség felfűtéséhez nem kellett külön fűtőberendezést használni, a csarnok rendszere biztosította a megfelelő hőmérsékletet.
A teszt során szondák segítségével mérték a hőmérsékletet, a relatív páratartalmat és a légsebességet. A szondák helyét a mérésekhez a vizsgálati dokumentáció írta elő, így volt mérőeszköz a villamos külső felületén, belül a vezetőfülkében és az utastérben több magasságban is. A mérések során az MVK és a Ganz Škoda szakemberei figyelembe vették többek között a menetidőt, vagy azt, hogy milyen gyakran nyílnak az ajtók egy út során, hiszen ezek befolyásolják az utastér hőmérsékletét, de például az utasok testhőmérsékletét is szimulálták fűtőberendezések segítségével.
A mérési eredményekről részletes jegyzőkönyv készül, amelyet a típusengedélyre vonatkozó kérelemhez mellékelni fog a gyártó.