Búcsúzni csak szépen…
A hétvégén nem átlagos szórakozást kínál a Tököli repülőtér! A mozgalmas drift-, gyorsulás- és gymkhana-szezonzárót versenyautók, márkatalálkozók és egy ezer lóerős munkagép bemutatója teszi még emlékezetesebbé.
A rendezvény különlegessége egy mindössze egy példányban létező JCB rakodógép. Aki nem jön el a hétvégén, az csak videókon és a szülőhazájában, az Egyesült Királyságban veheti ismét szemügyre a Tökölön vendégeskedő csodamasinát. A JCB-től egyébként az efféle extrém járgányok nem állnak messze, dízelmotorral szerelt szivarjukkal például sebességrekordot állítottak fel a bonneville-i sós tavakon (510 km/óra) 2006 augusztusában. Ezek után nem meglepő, hogy kezelésbe vették sárga munkagépüket is.
A biztonságról bukóketrec, kagylóülés és a versenyautókból származó „nadrágtartós” biztonsági öv gondoskodik. A hajtásnál nem a gazdaságosság, hanem a nyers erő volt a fókuszban: ezért a Chevrolet-ből származó big blokkot alkalmaztak. Az elnevezés nem véletlen, 7440 köbcentis V8-as erőmű gurgulázik a munkagép orrában. A Nascar-versenyautókról ismert Holley karburátorokból kettő táplálja a nyolc darab, egyenként ötven centi hosszú kipufogócsővel rendelkező JCB GT-t. Ez eddig nem rossz, de a tervezők még egy szíjjal hajtott kompresszort is elhelyeztek a motoron, így érte el a teljesítmény az ezer lóerőt − és a fogyasztás az 1,4 liter/kilométert. A sebességváltást háromfokozatú amerikai sebességváltóra bízták.
A kétéves fejlesztőmunka legtöbb fejtörést igénylő része az volt, hogy miként kormányozzanak egy olyan gépet, amely első kereke a legkisebb gázadás hatására is a levegőbe emelkedik. A megoldást a speciális fékszerkezet jelentette, amely külön-külön lassítja a két hátsó kereket. Ezt a kormány mellett lévő kapcsolókkal lehet vezérelni.
A gumiabroncsok is megérnek egy „misét”, a megszokott munkagépméretnél ugyanis háromszor szélesebbek: a futófelület mérete 86,4 cm, az egész abroncs átmérője pedig 157,5 centiméter! Az anyaga nem hagyományos gumi, hanem polipropilén. A mini első kerekek problémamentes földet érésére is ki kellett találni valamit, hiszen a 120-as végsebesség nem megszokott egy többnyire földet mozgató gépnél. Ezt a kerekenkénti két Spax lengéscsillapító és a speciális Watt első futómű beszerelésével oldották meg. A hátraesés ellen is védekeztek, Cessna repülőből származó kerekeket szereltek a fülke mögé, hogy maximum 23 fokban dőljön hátra a JCB GT. A műanyag karosszériaelemek segítettek a súlycsökkentésben, amely ellenére mégis 3,25 tonnát nyom a munkagép.
Főbb műszaki adatok
Típus: JCB GT
Motor: kompresszoros Chevy V8 big blokk
Hengerűrtartalom: 7440 köbcentiméter
Végsebesség: 120 km/óra
Fogyasztás: 1,4 l/km
Saját tömeg: 3,25 tonna
Szezonzáró Tökölön , Tököli repülőtér, szeptember 21−22.
Fergeteges rendezvénnyel búcsúztatják a 2013-as szezont szeptember 21–22-én több autós műfajban. Az egész napos látnivalóról a gymkhana, 402 méteres gyorsulás és a driftbajnokságok utolsó futamai gondoskodnak. Ehhez jön színesítésnek a JCB GT ezer lóerős munkagép hétvégi, egyszeri és megismételhetlen fellépése. A Lada-tulajdonosok az Első Lada Gyorsulási Kupa futamain indulhatnak. A régi Suzuki Swift-tulajdonosok mellett a Ford Klub és a német autók rajongói is teret kapnak (Fritzenfest), az átalakított autók szépségversenyét pedig a Carstyling idei utolsó viadala jelenti. A hifiőrültek sem maradnak csendben, a Kicker/Kenwood hangnyomásversenyen viaskodhatnak a decibelek kedvelői. Elektromos rollerek és modellautók driftfutamai is a hétvége programját színesítik a tököli repülőtéren.