Miskolc, 2013. augusztus 20.
Kedden éjszaka, éjfél előtt megérkezett Miskolc második új villamosa a helyi közlekedési vállalat telephelyére, ahol ismét sokan várták, hogy a miskolci sínpárra kerüljön a világszínvonalat képviselő új szerelvény.
Az első Skoda villamos még július 2-án érkezett Miskolcra, majd egy éjszakai próbautat követően a Villamosok éjszakája elnevezésű rendezvény fénypontjaként a jármű begördült a Városház térre, ahol több mint 10 000 ember előtt hivatalosan is bemutatkozott.Az első villamosnak kell 10 000 km-t futnia ahhoz, hogy megkapja a típusengedélyt. A 10000 km-ből már több, mint 4000 km-t teljesített a hatóság által előírt terhelési feltételek mellett. A terheléses vizsgálat – illetve a terheléssel rótt körök azt jelentik, hogy a villamosnak három, különböző terhelés mellett kell teljesítenie az előírt kilométereket. Például jelenleg 15,4 tonna súly van a villamoson, ez a súly azt imitálja, hogy a járművön minden férőhely foglalt, négyzetméterenként 4 fő áll rajta, és személyenként 74 kg-mal számol az előírás.
Ezt, a ma érkezett Skoda villamost még 29 új jármű követi majd, egészen 2015. első negyedévéig. Ezzel Miskolc villamosközlekedése teljesen megújul, világszínvonalúvá válik.
Ami már kész
Megújult Miskolc villamospályája, a villamoshálózat 1,5 kilométerrel meghosszabbodott, megépült a Diósgyőr– Felső-Majláth vonal. A forgalmi-, javítótelepi- és bekötő vágányok, azok tartozékainak komplett rekonstrukciója is megtörtént már. Új utasperonok, megállók épültek, ezek nagy részébe olyan egyedi elem került beépítésre, amely az adott városrészre jellemző. A meglévő végállomási épületek ki- és átalakítása, a jelző-, biztonsági eszközök megújulása is lezárult. Az új és modern villamosok fogadásához a korábbi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is teljesen felújították.
Ami elkezdődött – érkeznek az új villamosok
Folyamatban van még 29 darab alacsonypadlós, a világ legkorszerűbb járművei közt számon tartott villamosszerelvény leszállítása, amelyeknek mindegyikére jellemző, hogy
- 100%-ban alacsonypadlós
- teljes hosszában átjárható
- ergonomikus utastere, rugalmas párnázású ülései vannak
- hang-és hőszigetelt az oldalfala és mennyezetburkolata
- az ajtókban és válaszfalakban biztonsági üveg van
- alacsony a külső-és belső zajszintje
- mozgáskorlátozottak kerekes székel is használhatják, ahogy a megállókat is
- kerékpárok szállítására is alkalmas
- klimatizált az utastér és a vezetőfülke
- kétirányú, kétoldali ajtózással rendelkező jármű (oldalanként 4 darab kétsávos, és 2 darab egy sávos ajtó a gyors utascseréhez)
- a fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe
- korszerű utastájékoztatással felszerelt – belső kijelzők, led monitorok vannak a villamoson
- külső visszapillantó tükör helyett külső kamera mutatja a járművezetőnek a jármű melletti területet,
- korszerű fedélzeti rendszer
- automata nyomkarima kenéssel működik, ez azt jelenti, hogy az ívekben nincs többé síncsikorgás
- külső homokfeltöltésre alkalmas – ez segíti csúszós pályán a fékezést, így nem kell zsákonként felvinni és belülről tölteni, mint a jelenlegi Tátra és SGP villamosoknál a homokot
- és 265 cm széles, ami azt jelenti, hogy jóval tágasabb, mint a jelenlegi járművek.
HÁTTÉR
A projekt hivatalos neve „Miskolc városi villamosvasút fejlesztése” az Európai Unió támogatásával az Európai Kohéziós Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg, a Közlekedési Operatív Program prioritási tengelyében. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006 óta zajlik. A teljes program befejezése 2015 nyarára várható, ekkorra a megújult és bővített villamos pályán forgalomba fog állni az utolsónak, vagyis 31-nek érkező új Skoda villamos is.