Harlan Coben az egyik olyan méltán közkedvelt amerikai író, akinek tollából még mindig jó minőségi, klasszikus értelemben vett krimik születnek – Végakarat című regénye is egy ezek közül. A szerző hazai kiadója, a Jaffa még 2012 végén jelentette meg ezt a klasszikus értelemben vett krimit, melyet azóta Coben még egy regénye, a Maradj mellettem is követett a magyar változatok sorában.
Coben népszerű, sajátos stílusú nyomozóját, Myron Bolitart ezúttal egyik ügyfele, egy korábbi teniszcsillag keresi fel, hogy a segítségét kérje. A nő gyereket vár, ám egy rosszindulatú komment a Facebook-oldalán megkérdőjelezi az apa kilétét, és a nő attól fél, nemcsak férjét, Lexet, a híres zenészt veszítheti el, de egész élete romba dőlhet. Némi nyomozást követően azonban kiderül, hogy az ügy szálai sokkal csavarosabbak és összetettek a vártnál, ráadásul egy olyan múltbéli eseményhez nyúlnak vissza, amely nemcsak ügyfele, de Bolitar életére is kihat. Mondjuk ez nem is csoda – még emlékezhetünk, hogy Coben egy korábbi regényében (Vér a véremből) is úgy belebonyolódott a nyomozó egy, egyébként ellene összeesküvő ügybe, hogy ő és maradék szerettei is majdnem ott hagyták a fogukat.
Mint a leírásból is láthatjuk, a regény mindent tartalmaz, mi „szem-szájnak ingere”. Utal a modern közösségi média pusztító hatásaira, a cselekmény egy része lélektani kérdéseket is feszeget, és azért akciójeleneteknek sincs híján (bár ezt Cobenről és hőséről egy pillanatig sem feltételeztük). A regény a szó eredeti, nem negatív értelmében sablonos, jól és sokszor kidolgozott sémák és klisék mentén halad, melyeket azonban jól használ fel. A regény nem több és nem kevesebb, mint egy szórakoztató krimi – a karakterek és a történet is passzol ehhez.
Ráadásul a történetet mindig feldobja, ha olyan világokba, és olyan (még ha kitalált) emberek életébe láthatunk bele, akiket ilyen-olyan okokból irigyelünk – vagy legalábbis felnézünk rájuk. Márpedig az élsportolók és a zenészek is ilyenek sokak számára, így Coben még egy faktorral tartja magánál sikeresen olvasóit – köztük jómagamat is.
Harlan Coben napjaink egyik legnépszerűbb krimiírója – ő az egyik, aki a műfajt a szó klasszikus értelmében, a „kiagyilkos?”-kérdést a modern változatban alkalmazza. Még ha nyilván akciójelenetekre is szükség van az izgalom huszonegyedik századi szintre fokozása érdekében, regényei olyan értelemben véve klasszikusnak tekinthetők, hogy a „jó-rossz” küzdelméről, az igazság kereséséről szólnak, ráadásul módszeres nyomozói munka segítségével.
Nem csoda, hogy Coben, és nyomozója, Bolitar az amerikai és az Amerikán kívüli olvasóközönség egyik legnépszerűbb író-hős párosává vált. A szerző regényeit a műfaj gyöngyszemeiként tartják számon, eddig negyven különböző nyelvre fordították le, és közel ötvenmillió példányt adtak el belőlük világszerte.