Egy biztos: bár akár negatív, akár pozitív előjellel, de sokan foglalkoznak a motorozással és a motorosokkal, sokan vajmi keveset tudnak a „műfaj” hátteréről, történetéről. Az érdeklődőknek a rendszerezésben, a laikusoknak pedig a közeledésben segít az Alexandra Kiadó gondozásában megjelent Motorkerékpárok képekben című kiadvány. Ez a gyönyörű, Stephan Fennel által összeállított, több mint háromszázötven fotóval illusztrált, mind tartalmi, mind vizuális értelemben különleges album ebben segít az érdeklődőknek.
A motorkerékpárok minden közlekedési eszköznél jobban szimbolizálják az ember szabadság és kaland iránti vágyát. Ez a gazdagon illusztrált kötet káprázatos fotókkal, érdekfeszítően és informatívan mutatja be a motorkerékpárok történetének legfontosabb állomásait, és a leghíresebb modelleket.
Amint azt a kötet címe is mutatja, közel sem csak a modern, huszonegyedik századi kétkerekűekkel foglalkozik. Éppen ellenkezőleg, kezdve az első kerékpárvázba szerelt gőzgéptől, amellyel még a 19. század vége felé próbálkoztak, egészen a mai, erőtől duzzadó és modern elektronikával felszerelt szupergépekig nyújt részletes betekintést a szerkezetek fejlődéstörténetébe.
A könyv egyaránt körüljárja a motorizált kétkerekű mítoszát, és magát a motorkerékpárt, mint a modern szabadságvágyat szimbolizáló kultusztárgyat. Részletesen tárgyalja különböző országok különlegességeit, háttér-információkat ad egyes gyártók történetéből, valamint elmeséli azoknak az embereknek az életútját, akik az utóbbi évszázadok egyik legfontosabb találmányának rögös útját egyengették.
Mindez azért is különösen hasznos, mert bár tény, hogy az autózás sokkal elterjedtebb, a motorok használói sokkal erősebb kulturális identitást alakítottak ki, mint négy keréken guruló társaik. Gondoljunk csak a salakbuckákon ugráló fiatalokra, vagy a télapóéval megegyező hosszú szakállú amerikai veteránokra, a motorosok egyes csoportjait a két keréknél sokkal több köti össze. És bár erre kevesebb magyarázatot ad a könyv, a háttér megismeréséhez ettől még ha nem is elengedhetetlen, de mindenképpen érdemes átlapozni azt.
E páratlanul gazdag kézikönyv nélkülözhetetlen tehát mind a motorkerékpárok szerelmesei, mind pedig a műszaki fejlődés lelkes rajongói számára – főleg előbbiek lehetnek sokan, hisz nem egyszer hallunk Magyarországon is különböző motoros-találkozókról, melyeknek azért az egyik lényege az tényleg maga a motor (még ha másról is szó van).
Az album, éppúgy, mint az oldtimerekről szóló „testvére” (mellyel korábbi cikkünkben már foglalkoztunk), rendkívül igényes, és épp a kellő mennyiségű, még nem unalmasan sok és tömör, de már nem sablonosan általános műszaki információt tartalmaz – teszi ráadásul mindezt gyönyörű képekkel és illusztrációkkal.
Végezetül pedig töredelmesen be kell vallanom, hogy korábban semmilyen módon nem érdekeltek a motorkerékpárok. Azonban, még mielőtt megköveznének, bűnbocsánatot is kérek, ugyanis az album változtatott ezen. Rajongó nem lettem, de mostantól alighanem értőbben fogok bólogatni, ha valaki két keréken száguld el mellettem.