Folytatja hazai bemutatkozó körútját az IVECO Citelis 12 CNG
A korábban Sopronban és Kaposvárott, illetve Pécsett tesztelt sűrített földgázzal hajtott (CNG) IVECO Citelis folytatja hazai bemutatkozó körútját. A szóló kivitelű, városi kialakítású autóbusz holnap áll forgalomba a Miskolci Városi Közlekedési Zrt.- nél és a hétfőig marad a megyeszékhelyen. A járművet végül Budapesten próbálhatja ki az utazóközönség június folyamán. „A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkező CNG-üzemű jármű hazai tesztje példa nélküli esemény, mely rendkívül széleskörű összefogásnak köszönhetően valósulhat meg.” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Az országos tesztüzem főszponzora a GDF Suez energiaszolgáltató cégcsoport.
Az Italcamion Kereskedelmi Kft. által Magyarországon képviselt IVECO Citelis autóbusz üzemanyag ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát rendelkezésre a teszt időtartama alatt. A Gilbarco ACIS által összeállított mozgó töltőtechnológia a Ganzair Kompresszortechnika Kft támogatásával áll a roadshow rendelkezésére. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja az autóbuszhoz. Az ÖKO flotta a technológiai egységeket szolgáltatási rendszerbe szervezve tette lehetővé, hogy a városokban az autóbusz bizonyíthassa a CNG technológia megalkuvás nélküli alkalmazhatóságát.
A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 290 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely megfelel az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak, emellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 bar-os nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartályt helyeztek el az autóbusz tetején. Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 87 személy szállítására alkalmas, melyből 24 ülőhely áll az utasok áll rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti.
Az IVECO-hoz tartozó, a közeli múltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő városi autóbusz magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.