Bosch: a járművek üzemanyag-felhasználása tovább javítható
– A Bosch innovatív technológiája minden szegmensben csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást
– A mai kompakt kategória leghatékonyabb motorjai már a 2020-as előírásoknak is megfelelnek
– Költséghatékony és környezetkímélő CNG-motorok Stuttgart/Bécs – A Bosch, a különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója bízik abban, hogy az Európai Unió gépjárműflottákra vonatkozó, kilométerenként 95 gramm szén-dioxid-kibocsátási célkitűzése műszakilag megvalósítható. „Folyamatosan innovatív megoldásokon dolgozunk, hogy a motorokat valamennyi járműkategóriában fejlesszük. Lehetségesnek tartjuk az üzemanyag-fogyasztás további csökkentését, de bizonyos esetekben ez jelentős többletköltségekkel járhat” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke, a kutatás-fejlesztési terület felelőse a 2013-as Bécsi Motor-szimpóziumon. „Úgy gondoljuk elengedhetetlen, hogy az erőátviteli rendszer további fejlesztéseit költség-haszon szempontból vizsgáljuk” – tette hozzá a szakember.
A Bosch műszakilag minden járműszegmensben lehetségesnek tartja a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentését, ami segít a környezet megóvásában és az erőforrások megőrzésében. A legújabb technológiával felszerelt kompakt autók már ma is teljesítik az EU célszámait: a szegmens legmodernebb dízelmotorjai mindössze 81 gramm szén-dioxidot, míg benzines megfelelőjük 99 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. A kompakt autók esetében a 2020-ra meghatározott kibocsátási célértékek elérése karnyújtásnyira van, egyes esetekben már megvalósult, és a motorok folyamatos fejlesztése még tovább csökkentheti az értékeket.
Különösen a középkategóriában fontos tényező az ár. A Bosch ezért ebben a szegmensben azon dolgozik, hogy a motorok tisztábbak és hatékonyabbak legyenek, de egyben megfizethetők is maradjanak. Ehhez új elemekre van szükség. Olyan rendszerekre például, amelyek képesek hatékonyan visszanyerni a fékenergiát, ezzel kis mértékben villamosítva a hajtásláncot. További erőfeszítésekkel még a középkategóriában is elérhető lesz az EU 2020-ra kitűzött igen ambiciózus célja. Jelenleg e kategória modern dízelmotorjainak szén-dioxid-kibocsátása 105 g/km, a modern benzinmotoroké pedig 115 g/km.
A plug-in hibrid rendszerek még jobban felértékelik a prémium szegmenst
A kompakt és a középkategóriás járművek ezen fejlesztései sok autógyártó számára előnyösek. Minél gazdaságosabbak egy járműflotta nagyobb részét kitevő kompakt modellek, annál jobban tudják ellensúlyozni a szabadidőautók (SUV-ok) kibocsátásait. A prémium kategóriában már nem elég optimalizálni a belső égésű motorokat a szén-dioxid-kibocsátási célértékek eléréséhez. További megtakarítások érhetők el a menetellenállás és a tömeg csökkentésével. Autóipari beszállítóként a Bosch jelenleg olyan hatékony plug-in hibrid rendszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyekkel lehetővé válik akár 60 kilométeres távolság megtétele is kizárólag elektromos hajtással. Ilyen rendszerek alkalmazásával még egy szabadidőautó (SUV) szén-dioxid-kibocsátása is csökkenthető. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy az érintett járműkategória drágább lesz. Másrészről a plug-in hibrid rendszerek olyan extra funkciókat kínálnak, amelyek még jobban felértékelik a prémium szegmenst. Egy ilyen hajtáslánccal felszerelt autó elektromos üzemmódban szinte hangtalanul jár, hatótávolsága ennek ellenére megegyezik egy belső égésű motorral rendelkező autóéval. A feltöltő funkciónak köszönhetően a kiegészítő elektromos hajtáslánc nyomatéka még élvezetesebbé teszi az autó vezetését.
A hajtáslánc villamosításán felül a Bosch lehetőséget lát arra, hogy minden járműkategóriába gazdaságos CNG motor kerüljön. „A CNG rendszerek kis többletköltséggel már ma is csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást. Ezen a területen a Bosch alkatrészek műszaki szempontból vezető szerepet töltenek be” – mondta Denner. „A gázüzemű járművek piaci térnyerésének növeléséhez azonban az infrastruktúra jelentős bővítésére van szükség.” A világ vezető autóipari beszállítójaként a Bosch olyan rendszerek és alkatrészek széles skáláját kínálja, melyek hozzájárulnak az erőforrások megőrzéséhez és az energiahatékonyság növeléséhez. 2012-ben 31,1 milliárd eurós árbevételével a gépjárműtechnika üzletág adta a Bosch teljes árbevételének 59%-át. Ebben az üzletágban mintegy 177 000 munkatárs dolgozik világszerte, közülük 33 000-en fejlesztőmérnökként.