A cégbejegyzést (változásbejegyzést) követően a NAV által végzett kockázatelemzési eljárás szabályai 2013. január 1-jétől megváltoztak.
Az adóregisztrációs eljárást követően a NAV továbbra is kockázatelemzési eljárást végez, amelynek egyik legfontosabb eszköze a KOCKERD kérdőív. A kormányzati internetes portálon (www.magyarorszag.hu) regisztrált adózók előtt 2013. január 1-jétől megnyílt a lehetőség arra, hogy a kérdőívet elektronikusan visszaküldjék. A korábbi törvényi rendelkezések szerint a kérdőív kitöltésének az elmaradása az adózó adószámának törlését vonta maga után. 2013. január 1-jétől azonban amennyiben adózó elmulasztja kitölteni a kérdőívet, annak következményeként a NAV felszólítja a pótlására, egyidejűleg mulasztási bírságot szab ki, melynek összege 500 ezer forintig terjedhet.
Ha az adózó a mulasztási birság kiszabását követően, az erre megállapított határidőn belül sem tölti ki és küldi vissza a kérdőívet, a NAV törli az adószámát.
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 2012. november 30-tól hatályos rendelkezései szerint a cégnyilvántartást vezető cégbíróság – a NAV jelzésére az adószám törlésétől számított 15 napon belül – intézkedik a cég törléséről. A cég törlése a vállalkozás életútjának a végét jelenti, ezért minden érintett gazdasági szereplő érdeke a KOCKERD jelű kérdőív kitöltése és határidőn belüli visszajuttatása.
Nemzeti Adó és Vámhivatal
Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága
dr. Körtvélyesi Zsuzsanna
Sajtóreferens, Főosztályvezető