Lesz-e 100 milliós beruházás?
A parázs vita, – amely Mályi közösségi oldalán sokszor félinformációk alapján zajlott és zajlik – a szerda esti közmeghallgatáson, a Mályi Móra Ferenc Általános iskolában is folytatódott. A kérdés, hogy a Magyar Légimnető Kft. új bázisa, amely jelenleg méltatlan körülmények között van Miskolcon, felhasználhatja-e a pályázat útján elnyert támogatást arra, hogy Mályiban építse fel, az országban létesítendő hét közül az egyik korszerű bázisát. Az uniós támogatás egyik feltétele, hogy a földterület állami tulajdonban legyen, s így az országot lefedő, 60 kilométeres körzetekből álló hálózat, amelynek 3 bázisa már adott, Mályiban rendelkezésre áll. 100 milliós beruházással és 1,5 milliárdos eszközértékkel lenne a település gazdagabb.
Tiltakoznak a „szomszédok”
Sokan feltehetik a kérdést, hogy egyáltalán hogyan merülhet fel a terv ellen tiltakozás, hiszen mindenki tudja, – s persze ezt az ellenzők is hangoztatták felszólalásukban – hogy milyen fontos munkát végeznek a légi-mentők.
A közvetlen „szomszédok” a várható zajhatás miatt tiltakoznak, bár azt még nem tudják, hogy ez mekkora is valójában, hiszen a lehetőséggel, hogy elmenjenek egy már működő légibázisra, nem éltek.
Sem a lakosok, sem a képviselőtestület, nem ment el, pedig Viszokai István polgármester és a légi-mentők ezt többször szorgalmazták.
Ugyanis a légi-mentő bázis Mályi belterületén létesülne, amely néhány lakóingatlan közvetlen szomszédságában van. Készül persze hanggátló sövény, s egy épület is, és mindemellett a légi-mentők azt hangsúlyozták, hogy a fel és leszállás nem a lakások felől és felé történik, de ez nem volt megnyugtató érv annak a néhány lakosnak, aki a környéken lakik.
A vita tárgya: Napi másfél felszállás, max. hat percben
A légi-mentők statisztikái szerint napi egy-két felszállásra lehet számítani, az elmúlt évben 366-szor az idén pedig 404-szer szálltak fel, hogy életet mentsetek.
Éjszaka nem repülnek, csak nappal teljesítenek szolgálatot, úgynevezett „látvarepülés”-sel dolgoznak. Tehát ez az „elviselhetetlen” zajhatás napközben történik.
-„Elértéktelenednek az ingatlanjaink ,- mondta az egyik ott lakó, s még az is elképzelhető, hogy sérülnek a házaink a le és felszállástól.”
Az, hogy évtizedek óta minden órában ott robog el a vonat, a közeli síneken nem zavarja az ott lakókat. Megszokták,- mondják. Érdekes ellentmondás…
Mi van a háttérben?
Az egyéni érdek, mint ez kihallható volt a hozzászólások egy részéből, bizony nem véletlenül kerül a közérdek elé. Egyesek állítása szerint, a polgármester és a testület nem tájékoztatta ugyanis korrektül a lakosságot, pedig Ők támogatják az elképzelést, s alá is írtak egy hónapja egy szándéknyilatkozatot.
Ez ugyan nem arról szól, hogy indulhat az építkezés, csupán arról, hogy fogadókészek, s ezt a helyi lapban le is írták, de ezt többek nem tartják elegendőnek.
A polgármester írásában úgy érvelt: bár a légi-mentés központi, földi irányítású, s csak súlyos, életveszélyes esetekben indokolt a bevetése, a faluban élő idősek biztonságát is szolgálná a helyi légi-mentő állomás.
Ezt a légi mentő csapat orvosigazgatója,Dr. Kádár Balázs, ott a helyszínen meg is erősítette, hogy a 24 órás ügyelet egyfajta biztonságot nyújt az egészségügyi ellátásban, nem is beszélve a helyben tartózkodó szükség esetén gyorsan reagáló eset kocsiról, s mindemellett a gyerekek egészségtudatos nevelésében is segítenek.
Az érvek az ellenzőket nem igen győzték meg, hiába szóltak hozzá nagyon sokan saját és egyéb példákat hozva, hogy mit is jelent egy emberi élet megmentésében, a gyors segítség…
Kíváncsian várjuk, hogy hányan élnek közülük a többször felkínált lehetőséggel, hogy elmenjenek személyesen is meggyőződni egy működő bázison, hogy annyira elviselhetetlen-e naponta az a néhány perc zajhatás, vagy valóban arról van szó, hogy itt is csupán újra politikai csatározásnak vagyunk tanúi, és mindegy, hogy mit javasol a jelenlegi testület, azt meg kell vétózni…
Orosz B. Erika
Fotók:Orosz László