Míg a 25 év alattiak közül minden harmadik munkanélküli, egyre több fiatal dolgozik szolgáltató központokban. Az SSC-k az átlagnál jobb juttatásokat biztosítanak a pénzügyi vagy informatikai ismerettel rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdőknek, ráadásul folyamatosan bővülnek, ami az uniós elvárások teljesítését segítheti.
Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, de a létszámuk folyamatosan bővül. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben. „Ez különösen annak fényében fontos adat, hogy a fiatalok között az átlagosnál magasabb a munkanélküliségi ráta: a 25-29 éveseknél 13,7 százalék, a 20-24 éveseknél pedig 27,3 százalék a KSH november végi adatai szerint, míg az országos átlag 10,4 százalék volt” – mondta Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.
„Sajtóinformációk szerint az Európai Bizottság garanciát kér majd a tagállamoktól a fiatalok foglalkoztatására – hívta fel a figyelmet Baja Sándor. – Az egyik irány akár a szolgáltató központok megtelepedésének segítése lehetne, ahol jellemzően most is fiatalok dolgoznak. Ezekért a beruházásokért főleg Lengyelországgal versengünk, ott már 70 ezer munkavállalónak adnak munkát az SSC-k.”
Ritka nyelvért plusz pénz jár
A felmérésből kiderült, hogy a fluktuáció ugyan viszonylag magas az ilyen vállalatoknál (többségüknél legalább 10 százalékos volt a lemorzsolódás 2012. első félévében), de aki vállalja az esetenként viszonylag monoton munkát, az átlagosnál jobb munkakörülményekre és juttatásokra számíthat. Egy csak angolul tudó ügyfélszolgálatos kezdő fizetése átlagosan bruttó 257 500 forint, de ha valamilyen ritkább nyelven (például svédül, oroszul vagy egy ázsiai nyelven) is folyékonyan beszél az illető, már bruttó 320 000 forintra számíthat. Az SSC-knél ráadásul gyors az előrejutási lehetőség, 5 év alatt a junior szintről csoportvezetővé lehet előlépni, dupla fizetéssel.
A szolgáltató központokban a közhiedelemmel ellentétben nem csak telefonos ügyfélszolgálat zajlik, az alkalmazottak többsége pénzügyi folyamatokkal foglalkozik, őket a létszámot tekintve az informatikai terméktámogatást nyújtók csoportja követi. „Ebből adódóan az SSC-k leginkább a pénzügyi vagy informatikai háttértudással rendelkező, nyelveket beszélő fiatalokat keresik, de egy speciális nyelvismerettel rendelkező, frissen végzett bölcsész is találhat náluk állást” – magyarázta Baja Sándor.
„Korábbi kutatások szerint az Y generáció, vagyis a 30 év alattiak számára a fizetés mellett kiemelten vonzó a multinacionális környezet, az, hogy aktívan használhatják az elsajátított idegen nyelveket, emellett külföldi tréningeken vagy projektmunkákban vehetnek részt” – tette hozzá a Randstad szakmai rendezvényén Slomska Mónika, a KCI Hungary Kft. pénzügyi folyamatvezetője. A fiatal munkavállalók szívesen dolgoznak rugalmas munkaidőben, délutáni-esti műszakban is, így akár a tanulmányaikat is folytathatják.
A felmérés hátteréről
Az SSC Salary Survey kérdéseire 2012 szeptemberében és októberében válaszolt a Randstad ügyfélkörébe tartozó szolgáltató központok közül 20 vállalat. A felmérés eredményei ugyan nem reprezentatívak, de jól tükrözik a magyarországi szolgáltató központokkal kapcsolatos munkaügyi trendeket.