Október közepén vált ismertté, hogy ez év végén végleg megszűnik a Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között évtizedek óta működő, kamionokat vasúton szállító kombinált fuvarozás, a Ro-La. Történik ez akkor, amikor éppen közbeszerzési eljárás alatt áll az elektronikus útdíj fizetési rendszer kiépítésére és működtetésére kiírt tender. Az elektronikus útdíj elvben a közúti nehéz tehergépjármű forgalom csökkentését, ezzel az utak terhelésének, állagromlásának mérséklését, a balesetbiztonságának növelését, és az áruforgalom egy részének vasútra történő átterelését volna hivatott elősegíteni.
A kormány pont egy évvel az elektronikus útdíj bevezetését megelőzően tette tönkre az alternatívát jelentő kamionos vasúti szállítást. Joggal feltételezhető, hogy az útdíjjal pusztán a közúti áruszállítás terheit, és az ebből származó adóbevételeket kívánják növelni. Tehát az elektronikus útdíj rendszert egyfajta állami nyerőgépként alkalmaznák, miközben a közlekedők biztonságát veszélyeztetik és a környezet terhelését növelik. Továbbá a belföldi közúti árufuvarozók tömeges csődjét és a nem Magyarországon adózó nemzetközi fuvarozó vállalkozások térnyerését idézik elő.
Korábban adminisztratív korlátok terelték vasútra a kamionokat, mert adóköteles közúti fuvarozási engedélykeretek a Ro-La-t versenyképessé tették. Elképesztő módon a 2012. évi költségvetésben a kormány nem biztosította a Ro-La korábbi, évi 650 millió forintos állami támogatását, amely a magas vasúti pályahasználati díjat volt hivatott ellensúlyozni. A rombolás tudatos.
Bödecs Barnabás országgyűlési képviselő