1,1 milliárd forintot fordít a kormány az e-közigazgatás új szolgáltatásának fejlesztésére: az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer kialakítására. A rendszert 2013 januárjától használhatják az ügyfelek. Jelenleg a tesztelés folyik.
A kiépülő rendszer lehetővé teszi az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést. Az ÉTDR az interneten lesz elérhető. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják.
A rendszer lehetőséget ad majd a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a rendszerbe kapcsolt kormányablakok révén a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást tesz lehetővé.
Ráadásul a mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik ezeket, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.
Ezzel az engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet a hiánypótlások száma is, és várhatóan az engedély megszerzéséhez szükséges idő is. A jelenlegi adminisztratív terhek csökkentésével a hatósági oldalon több energia marad a szakmai előkészítésre, a megalapozottabb döntésekre, ezzel a vitás helyzetek sok esetben válnak elkerülhetővé. Nem elhanyagolható szempont a környezeti terhelés mérséklése: jelentős mértékben csökken a tervezőirodák és a hatóságok papírfelhasználása és így a továbbításhoz és a tároláshoz szükséges energia is.
Az elmúlt félévben elkészült az elektronikus illetékfizetési rendszer, a közeljövőben lehetőség nyílik majd a földhivatali adatok átvételére, és a rendszert össze fogják hangolni az iratkezelési rendszerekkel is. A rendszer bevezetését 5 nyílt nap segíti, melyről a rendszerrel kapcsolatos legfrissebb információk mellett a http://etdr.e-epites.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.
Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. A projekt megvalósításáért a Belügyminisztérium Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkárság felel.