„Becsengettek! Verés Idő!” címen, az iskolai erőszak ellen indított kampányt a Miskolc Városi Diákönkormányzat Diákjogi- és Érdekvédelmi Bizottsága. A kampány részleteiről szeptember 5-én sajtótájékoztatón számolt be Tóth Ákos bizottsági elnök.
–Ha azt mondjuk iskolai erőszak, akkor egy igen tág fogalomról beszélünk. Ide tartozik azon első osztályos kisfiú cselekedete is, aki a neki szimpatikus lánynak húzza meg a haját, illetve ide tartozik az is, ha az osztálytársunkat fejbe rúgjuk – mondta Tóth Ákos. Kiemelte, a két véglet között még számtalan erőszakos cselekmény történhet, így amikor a kampányt elindították, először meghatározták mit is definiálnak iskolai erőszakként. Elhangzott, minimális konfliktusok mindig is voltak a fiatalok között, ezek természetes velejárói az iskolai életnek, az összezártságnak, s néhányuk kifejezetten hasznos tapasztalatot ad a jövőbeni élethez.
– A bizottságunk a kirívóan erőszakos, sokszor titokban maradó esetekkel kíván foglalkozni. Olyanokkal, melyek nemhogy iskolákban nem történhetnének meg, de sehol máshol sem. Ilyen például, ha diák támad tanárnak, diákok súlyosan, akár vascsővel is összeverekednek, késelések, szülői támadás tanárok ellen, s a felsorolást még hosszasan lehetne sorolni – mondta Tóth Ákos.
A tájékoztatón elhangzott, a legkirívóbb esetek elsősorban a szakképzőkben, azon belül is a köznyelvben csak „gyűjtőnek” nevezett iskolákban mennek végbe.
– Ide főleg mélyszegénységben, rossz családi körülmények között élő diákok járnak. Többségüknek nincs célja, terve az életére vonatkozóan, csak az, hogy „jól akar élni”. Ha viszont van köztük néhány tucat fiatal, aki ki akar törni a szegénységből, őket biztosan elgáncsolják erőszakos társaik és visszarántják, még mielőtt kiemelkedhetnének. Így a középiskolában töltött éveknek semmi értelme nincs és idővel létrejön egy buta, erőszakos tömeg, akiket továbbra is a társadalom dolgozó felének kell eltartania. A jövő társadalma pedig mi (fiatalok) vagyunk, és számolnunk kell még egy óriási nyugdíjas réteggel. Ennyit nem fogunk elbírni, ezért már most meg kell tennünk az első lépéseket, hogy minél kevesebb diák morzsolódjon le az oktatási rendszerről, és minél többen váljanak hasznos, dolgozó állampolgárrá – mondta Tóth Ákos. Cigány-magyar kérdés az iskolai erőszak tükrében
Tóth Ákos beszélt arról is, hogy az Iskolalátogatásaik során, amikor a diákokkal, illetve tanárokkal beszélgettek rövid idő után mindig előkerült a cigány-magyar együttélés problémája, mely egyre gyakoribb alakító tényezője a konfliktusoknak.
Iskolán kívüli iskolai erőszak Az utóbbi években a média az átlagosnál nagyobb érdeklődést tanúsított az iskolai erőszak iránt. Készültek jó és a valóságot egyáltalán nem tükröző felmérések, munkák. Mindezek hatására egy apró változás történt. Egyes iskolákban, ahol felvették a harcot a jelenséggel szemben, ott a lehetőségekhez képest szigorúbb felfogást vezettek be.
A szigor változást hozott. Az iskolák épületein belül csökkent az erőszak, azonban a konfliktusok színtere máshová helyeződött át. A környező közterületeken ugyanúgy folytatódik minden.
– Mi itt azért beszélünk iskolai erőszakról, mert a konfliktus forrása az iskolában keresendő, onnan indul, csak legfeljebb máshol „teljesedik ki” – mondta Tóth Ákos.
Ez követően a bizottsági elnök arról szólt, hogy a DÖK hogyan kíván fellépni az iskolai erőszak ellen.
– Egy bejelentési rendszert hoztunk létre. Bárki, akár az ország más pontjáról is írhat nekünk, ha problémája van és mi intézkedni fogunk. Folyamatosan konzultálunk majd az iskolával és az áldozattal, s ha ez nem hogy eredményt, akkor azonnal a hatóságokhoz fordulunk. Óvatosságra intjük tehát az esetleges elkövetőket, mert idén nagy valószínűséggel felelősségre fogjuk őket vonni. – mondta Tóth Ákos.
– Bárki, aki nekünk megírja történetét, véleményét, biztos lehet abban, hogy fiatalok olvassák el, dolgozzák fel, méghozzá azok, akikkel a plakátokon is találkozhat. Ez teszi lehetővé a biztonságos és személyes kapcsolatot – hangzott el.
Tóth Ákos szólt arról is, hogy további céljuk a DÖK megerősítése ugyanis – megítélésük szerint hazánkban jelenleg a diákönkormányzati rendszer romokban hever. – Ma a diákság nemhogy egy országos megmozdulást, de még egy országos szemétszedést is képtelen lenne gördülékenyen megszervezni. Márpedig érdekképviseletre, útmutatásra és segítségre egyre több fiatalnak van szüksége. Ezt a diákönkormányzatok adhatnák meg, de csak akkor, ha jó vezetőkkel, tagsággal rendelkezik. Reméljük, hogy a kampánnyal nagyon sok tehetséges és rátermett fiatal kap kedvet a csatlakozásra látva, hogy nagyon sok lehetőség van – mondta.
– A diákönkormányzat tagjai több okból jelennek meg a plakátokon. Elsősorban azért, mert társadalmi kampányként egyedülálló módon mi tudatni akarjuk, hogy kik állnak a kampány mögött. Ezt mi hoztuk létre. Az összes vélemény, tapasztalat tőlünk származik, minden felelősséget vállalunk az elvégzett munkánk után – mondta. Másodsorban – folytatta – a kampánynak az is célja, hogy összegyűjtsenek minél több megtörtént esetet és azt (ha beküldője engedi) közzé tegyék.
A bizottság javaslatokat kapott a pedagógusoktól az iskolai erőszak megoldására, melynek főbb pontjai a következők:
I. Az ilyen esetek elkövetőinek kiemelése a nem megfelelő közegből, már általános iskolás kortól kezdve, akár bentlakásos iskolák létesítésével, ahol magasabb életszínvonalat biztosíthatnak a diákoknak, mint otthon, családi közegükben. II. Ezzel párhuzamosan a szülőket is felelősségre kell vonni, ha a gyermekük bűncselekményt követ el. Ez a pénzbüntetéstől, akár a szabadságvesztésig is terjedhetne az eset súlyosságától függően. Ezen felelősség a gyermek 18. életévének betöltését követően megszűnne.
CNÖ a sajtótájékoztatón
A sajtótájékoztatón váratlanul megjelent Váradi Gábor a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Cigány Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, aki több ponton kritizálta a projektet, majd együttműködésükről biztosította a Miskolc Városi Diákönkormányzatot, kifejtvén, hogy örülnek, hogy van a városban egy ilyen kezdeményező diák szervezet.
Információgyűjtés
A DÖK, hogy minél több információt gyűjtsön a problémáról az iskolalátogatásokon kívül felkereste a Miskolci Törvényszéket is irattanulmányozási kérelmével. Az itt szerzett vitathatatlan tények nagyban segítettek a tisztánlátásban.
Az ország ifjúsága a projekt mellett
Mi Miskolcról kiáltunk az ország nevében, hiszen ez a probléma mindenhol jelen van. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a projektet támogatásáról biztosította Békéscsaba, Dombrád, Nyíregyháza, Orosháza és Pécs diákpolgármestere.
Cáfolat
Tóth Ákos később cáfolta az Edupress-en és a Magyar Nemzetben megjelent téves híreket, miszerint „Miskolcon szerencsére egyre kevésbé jellemző az iskolai erőszak”, illetve, hogy az Oktatási Államtitkárság támogatta a projektet.