Nyolc Tokaj-hegyaljai pincészet mutatkozott be csütörtökön Moszkvában, a rendezvény közönségét alapvetően a moszkvai orosz nagykereskedelmi láncok, a legnagyobb beszerzők adták, de a politikai elit számos képviselője is megjelent a borkóstolóval egybekötött bemutatón.
Nyári László, a Pannon Tokaj Szőlőbirtok és Kereskedőház Kft. elnöke az MTI-nek elmondta: egyfajta road-show ez, amelynek következő állomása Szentpétervár.
A magyar borok és az ország hírnevének erősítéséhez ezek a rendezvények elengedhetetlenek – tette hozzá Nyári László. “Ránk is fér, hogy építsük, illetve visszaépítsük azt a piacot, amely nagyon is fontos és meghatározó volt Tokaj-Hegyalja, egész Magyarország és az orosz-magyar gazdasági kapcsolatok számára” – mondta.
Kifejtette, 2008-ig lendületesen fejlődtek kereskedelmi kapcsolataik Oroszországban. Évi öt-hat kamionnal, közel 100 ezer palack bort szállítottak Moszkvába és Moszkva megyébe. Ez a mennyiség a gazdasági válság hatására körülbelül a felére esett vissza. Ezért 2011-ben új stratégiát és taktikát kellett kialakítaniuk arra, hogyan találhatják meg az elveszített vevőket, vagy szerezhetnek újakat.
Oroszországban jól eladható a tokaji bor, s most ott tartanak, hogy bár nem érték el a 2008-as nagyságrendet, de közel vannak hozzá – mondta Nyári László.
Gönczi Benjámin, a Monte Tokaj Kft. vezetője, borásza elmondta: korábban részt vettek a moszkvai nagy élelmiszerkereskedelmi kiállításon (Prodexpo), de ilyen rendezvényt először tartottak Moszkvában, a magyar nagykövetségen. Örvendetesnek tartotta, hogy a társpincészetekkel együtt jelenhettek meg.
Főleg a Tokaj-Hegyalja déli részéről jöttek el a pincészetek képviselői, közöttük a Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet, a Dereszla pincészet, a Sauska tokaji borászat, a Tokaj-Hétszőlő pincészet, a Patricius Borház. Szepsy Istvánt, a márciusban állami kitüntetéssel elismert mádi borászt és borait fia képviselte.
A Tokaj Kereskedőház Zrt. hagyományos beszállító Oroszországba. Évi hétmillió palack bort forgalmaz, ennek a felét külföldre viszi. Farkas Erzsébet, a cég exportmenedzsere elmondta: ha együtt jelennek meg a pincészetekkel és kereskedőházakkal a piacon, akkor erősítik egymást. A minőség megőrzése, a hamisítások ellen is csak együtt tudnak fellépni Oroszországban is. Szeretnék, ha velük együtt a többi cég is megerősödne ezen a piacon.
Kiss Szilárd mezőgazdasági attasé az MTI-nek elmondta: rendszeressé szeretnék tenni ezt a lehetőséget a magyar borászatok számára. A következő hasonló rendezvényen az egri boroknak és a borvidéken működő cégeknek teremtenek alkalmat az oroszországi bemutatkozásra.
MTI, Kegyes Csilla