Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára sajtótájékoztatót tartanak és bemutatják a PIN-díjat.
A díjat szerdán adta át Brüsszelben az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács a súlyos és halálos balesetek visszaszorítása érdekében végzett munkáért.
Magyarország Európa legjobbja a közlekedésbiztonság javításában
A halálos közúti balesetek számának csökkentésében elért kimagasló eredményével Magyarország érdemelte ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2012. évi Közúti közlekedésbiztonsági PIN-díját. Az elismerést dr. Felkai László, a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára és Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára vették át 2012. június 20-án, Brüsszelben.
A közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 2001 óta negyvenkilenc százalékkal esett vissza, Magyarország a tavalyi évben 2010-hez képest elért 14 százalékos csökkenéssel is az európai élmezőny tagja. A díjat odaítélő testület indoklásában kiemelte, az előrehaladás különösen elismerésre méltó annak fényében, hogy Magyarország uniós csatlakozását követően, 2004-ben vállalta az európai közlekedésbiztonsági célkitűzések teljesítését. A balesetek halálos áldozatainak számában 2010-re vállalt 30 százalékos csökkenést már 2009-ben elérte a bázisévhez, 2001-hez képest. A balesetekben elhunyt személyek száma a további javulással tíz év alatt közel a felére csökkent Magyarországon.
Dr. Felkai László elmondta: Magyarországon húsz éve drámai képet mutatott a közlekedési morál. Az érintett területek – a jogszabályi, a létszám és a tárgyi-technikai feltételrendszer – megfelelő módosítása egyaránt szükséges volt ahhoz, hogy ma elnyerhessük ezt a jelentős díjat. A közlekedésbiztonság javulása érdekében megújítottuk a 1992 óta működő Országos Baleset-megelőzési Bizottságot, ami jelentős sikereket ért el a hazai közlekedésbiztonság területén. Olyan informatikai rendszert alakítottunk ki, amely a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegésekről készített dokumentációk fogadására, kezelésére szolgál. A feldolgozás automatizált folyamata miatt nincs lehetőség emberi beavatkozásra. A jövőben a közúti ellenőrzések hatékony megszervezésére kell koncentrálni, de a leglényegesebb annak a célnak az elérése, hogy a közlekedés résztvevői belássák azt, hogy a közlekedési szabályok a saját biztonságukat szolgálják – tette hozzá a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára.
Schváb Zoltán az NFM részéről kifejtette, hogy a hazai közlekedésbiztonsági intézkedések egyebek mellett kiterjednek a közlekedésre nevelés korszerűsítésére, a járművezető-képzés rendszerének megújítására, a baleset-megelőzési és kutatás-fejlesztési tevékenységek támogatására, a közlekedésbiztonsági szempontok hatékonyabb érvényesítésére az útépítéseknél. Az európai törekvésekkel összhangban kiemelt cél a védtelen közlekedők, a motorkerékpárosok, a kerékpárosok és a gyermekek közlekedésbiztonsági helyzetének javítása is. A közúti közlekedésbiztonsági munka legfontosabb eleme az emberi tényezők kezelése, mert a balesetek túlnyomó része a közlekedők felelőtlen vagy szabályszegő magatartására vezethető vissza. A szabálykövetési hajlandóság fokozása kulcskérdés, amihez megfelelő szabályozási környezetet kell teremteni.
Az 1993-ban alapított Európai Közlekedésbiztonsági Tanács brüsszeli székhelyű független non-profit szervezet. Az ETSC közlekedésbiztonsági kérdésekben szakértői tanácsadást nyújt az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a tagállamok részére. 2007 óta minden év júniusában megszervezett konferenciáján hozza nyilvánosságra éves jelentésének eredményeit (http://www.etsc.eu/documents/PIN_Report_6_web.pdf). A Tanács egyúttal PIN-díjjal ismeri el a közúti biztonság területén kiemelkedő fejlődést elért országokat. Korábban Franciaország (2007), Portugália (2008), Spanyolország és Lettország (2009), Észtország és Írország (2010), Svédország és Litvánia (2011) részesült a kitüntetésben.