„olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel”
Ma az élet szinte minden területét befolyásolja a műszaki tudás. A környező világ megismerése, megértése egyre komolyabb tudományos ismeretet igényel. A fizika rangja, elismertsége, kedveltsége mégis kezd fokozatosan háttérbe szorulni. A műszaki pályák összetettek, természettudományok oktatása költségigényes, a tananyag nehézsége kiemelkedő a többi tudományág között. „Olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel” – mondta Szilasi Péter Tamás, a győri Széchenyi István Egyetem stratégiai és fejlesztési igazgatója.
Az elmúlt években a reáltantárgyak népszerűsége folyamatos csökkenést mutat. Ez megnyilvánul a felvételi statisztikákban, a diákok, szülők, tanárok hozzáállásában, általában a társadalmi megítélésben és az óraszámok csökkenő tendenciájában is. Ennek több oka lehet; a műszaki és természettudományos oktatás a leginkább költségigényes oktatási terület. Itt kell, itt kellene a legnagyobb módszertani változatosságnak megjelenni, a tanulóknak a legtöbb gyakorlati tapasztalatot, élményt szerezni. A szűkös keretek azonban egyre kevesebb lehetőséget biztosítanak a demonstrációs eszközök beszerzésére, ezek nélkül azonban az oktatás nem lehet eléggé szemléletes, gyakorlatias. A tananyag közvetítésének módszerei korszerűtlenek, nem kellően motiválóak, és nem segítik elő az összefüggések megértését. Míg évekkel ezelőtt egy általános- vagy középiskolás önálló kísérletek sorozatát végezhette el az iskolában, addig ma már a bemutató gyakorlatok is csak elvétve jelennek meg a tanórán.
A Győrben március közepén nyitó mobilis Interaktív Kiállítási Központ a szórakoztatva nevelést és a műszaki életpályák népszerűsítését tűzte ki célul. A közel 1,7 milliárd forint összegű európai uniós forrásból megvalósuló tudományos játszóház pályaorientációs célokat is szolgál. A Széchenyi István Egyetem területén épülő mobilis, a járműipar, a közlekedés és a mozgás fizikai összefüggéseire fókuszálva, egy lehetséges alternatívát mutat be a pályaválasztás előtt álló általános- és középiskolás fiataloknak, és kísérletet tesz a természettudományok népszerűsítésére. A mobilis 74 interaktív eszközével kiegészíti a tananyagot, pótolja az iskolapadban elmaradt élményt a diákoknak, a pedagógusoknak pedig módszertani segítséget nyújt.
Szilasi Péter Tamás, aki a Széchenyi Egyetemen betöltött pozíciója mellett egyben a mobilis-t üzemeltető Kft. ügyvezetője is, elmondta, ahhoz hogy a természettudományok népszerűségét növeljük; egyre gyakorlatiasabb, interaktívabb oktatásra van szükség. „A Széchenyi István Egyetemen már közel két évtizede működik rendkívül sikeresen a „practing” nevű gyakorlatorientált képzési program. Itt a hallgatók a piacvezető és csúcstechnológiával rendelkező cégeknél tudnak megismerkedni az aktuális műszaki és természettudományos ismeretekkel. A legfontosabb azonban az, hogy már az alap és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a műszaki és természettudományos területet a fiatalokkal. Ehhez olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel” – hangoztatta a szakember.