A rendszeresen e-mailező 18-24 évesek egyharmada használja levelezésre a mobiltelefonját – többek között ez derült ki a KutatóCentrum legfrissebb E-Mail User Reportjából. A szoftveres levelezőprogramokkal szemben tovább nőtt a webmail szolgáltatások előnye, míg az ingyenes szolgáltatók között a Gmail megközelítette a Freemailt.
Egyre többen használják e-mailezésre a mobiltelefonjukat – mutatott rá a KutatóCentrum évente ismétlődő E-Mail User Report felmérése, amely a hazai aktív internetezők e-mail használatát vizsgálva átfogó képet nyújt az elektronikus levelezési szokásokról, az ehhez használt eszközökről és szolgáltatásokról, illetve azok ismertségéről. Míg 2009-ben a rendszeresen e-mailezők 9 százaléka levelezett mobiltelefonján keresztül, addig 2010-ben már 11 százalékuk, 2011-ben pedig 18 százalékuk. „Ezen a területen ráadásul további növekedés várható az okostelefonok gyors terjedésének köszönhetően – mondta el Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. – Egy másik felmérésünk, a Smartphone Report adatai szerint augusztusban a 18-64 évesek 30 százaléka rendelkezett okoskészülékkel és további 28 százaléka tervezte, hogy fél éven belül beszerez egyet.” A mobil e-mailezés terjedése ellenére a legtöbben továbbra is asztali gépen (83%), illetve laptopon (51%) szoktak levelezni. Jellemzően a fiatalok nyitottabbak az új eszközökre: a rendszeresen e-mailező 18-24 évesek 30 százaléka mobiltelefonján is küld és fogad leveleket, míg ez az arány a 45 év felettiek körében 10 százalék körül alakul.
Leginkább böngészőn keresztül levelezünk
A szoftveres levelezőprogramok (Outlook, Thunderbird, Lotus Notes stb.) helyét egyre inkább átveszi az internetes böngészőkön keresztül történő e-mailezés. Míg két évvel ezelőtt a rendszeresen e-mailezők 46 százaléka használt leggyakrabban valamilyen webes szolgáltatást az e-mailek küldésére és fogadására, ez az arány mostanra 55 százalékra nőtt.
Az internetes levelezést választók körében továbbra is a Mozilla Firefox a legnépszerűbb böngésző, ugyanakkor a Google Chrome megelőzte az Internet Explorert. A Chrome a fiatalok körében a legkedveltebb: a 18-24 évesek 34 százaléka a legtöbb alkalommal ezen keresztül e-mailezik, és mindössze 6 százalékuk első számú böngészője az Explorer. A 45 év felettiek jobban ragaszkodnak az Explorerhez, közel egyötödük ezt a böngészőt használja leggyakrabban levelezéshez, míg a Google böngészőjét valamivel kevesebben választják.
Gmail a Freemail nyomában
Az ingyenes e-mail szolgáltatók versenyében tovább folytatódott a Gmail diadalmenete: 2009-ben a Gmail-fiókkal rendelkezők 36 százaléka használta aktívan ezt a postafiókját, 2010-ben 42 százalékuk, 2011-ben pedig már 49 százalékuk. „A felmérés eredményei összecsengenek a nemzetközi tendenciákkal. A comScore adatai szerint például a világszinten harmadik legnépszerűbb Gmail felhasználóinak száma egy év alatt 33 százalékkal nőtt, míg a legelterjedtebb Hotmail bázisa 2 százalékkal csökkent, a második helyen lévő Yahoo! Mail pedig mindössze 3 százalékkal tudott növekedni” – jegyezte meg Györfi Anna. Bár hazánkban a Freemail továbbra is őrzi vezető helyét, évről évre veszít pozíciójából. 2009-ben még a Freemail-fiókkal rendelkezők 58 százaléka ellenőrizte rendszeresen ezt a postafiókját, 2010-ben 56 százalékuk, 2011-ben pedig mindössze 52 százalékuk.
A felmérés hátteréről:
Az E-Mail User Report a KutatóCentrum éves tracking elemzése, ami a magyarországi aktív internetezők e-mail használatát vizsgálva átfogó képet nyújt a hazai elektronikus levelezési szokásokról. Az aktuális felméréshez az online adatfelvétel 2011. október 17. és november 5. között zajlott 2170 fő megkérdezésével. A válaszadók nem, életkor, településtípus, régió és iskolai végzettség tekintetében reprezentálják a magyarországi 18-64 éves aktív internethasználó lakosságot.
Az E-Mail User Reportot kiegészíti a jóváhagyott és kéretlen reklámüzenetekkel szembeni attitűdöket vizsgáló E-Mail Marketing, valamint az ingyenes levelezők használatát górcső alá vevő Free-Mail User Report. A benchmark kutatások – amelyek minden piaci szereplő (hirdető, ügynökség, médiatervező, médiaértékesítő vagy médiatulajdonos) számára nélkülözhetetlen információkat tartalmaznak – teljes elemzését a KutatóCentrum értékesíti.