A költségvetés elfogadásáig terjedő időszak gazdálkodási feladatairól, a jogszabályváltozásokból adódó feladatokról, illetve az önkormányzat 2012. évi költségvetésének előkészítéséről rendeztek összevont vezetői értekezletet január 3-án a Városházán.
Átmeneti gazdálkodás
A képviselő-testület december 22-én fogadta el azt a rendeletet, amelyben felhatalmazást adott a polgármesternek, hogy a 2012. évi költségvetés elfogadásáig az önkormányzat bevételeit beszedhesse és kiadásait fedezhesse. Az államháztartásról szóló törvény alapján megalkotott – az átmeneti gazdálkodásról szóló – rendeletről Petrovicsné Nyitrai Borbála, a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi, Fejlesztési és Városüzemeltetési Irodájának vezetője adott tájékoztatást. E szerint az önkormányzati intézmények és a működési feladatok finanszírozása az átmeneti gazdálkodás időtartama alatt a 2011. évi eredeti kiadási előirányzatokon belül, időarányosan történhet. A lakosság részére a szociális ellátások szintén a 2011. évi eredeti előirányzat időarányos összegével folyósítható. Az önkormányzat 2011. évi költségvetésében szereplő beruházási, felújítási és egyéb felhalmozási célú feladatokra kifizetések a 2011- re jóváhagyott előirányzatok maradványain belül teljesíthetők, a már megkötött szerződések pénzügyi áthúzódásainak megfelelően. Fontos kitétel, hogy a folyamatos működéshez szükséges tárgyi eszközök pótlásáról a polgármester dönt. Az erre fordítható keretösszeget – valamennyi intézményre vonatkozóan együttesen – 10 millió forintban állapította meg a képviselő- testület. A polgármester felhatalmazást kapott arra is, hogy az esetleges likviditási problémák áthidalására a képviselő-testület által elfogadott érvényes hitelszerződés szerint folyószámlahitelt vegyen fel a számlavezető pénzintézettől. Az átmeneti gazdálkodásról – melynek adatait be kell építeni a 2012. évi költségvetésbe – a polgármester a pénzügyi rendelet elfogadását követően köteles tájékoztatást adni a képviselő-testületnek.
Jogszabályi változások
Az összevont vezetői értekezletre a szokásosnál szélesebb kör kapott meghívást. Az intézmények-, a gazdaságit társaságok- és a Polgármesteri Hivatal irodáinak vezetői mellett a helyettesek is megjelentek. Bráz György polgármester ezt azzal indokolta, hogy az elmúlt év végén több mint 60 törvényt fogadott el az Országgyűlés, és ezekből a törvényekből nagyon sok feladat adódik a különböző szervezetek számára. Mindezeket közösen kell értelmezni. Egyelőre azonban nehezíti a munkát, hogy a végrehajtási rendeletek hiányoznak. Mindenesetre a vezetők feladatul kapták, hogy a törvények áttanulmányozása után – legkésőbb január 25-ig – írásban jelezzék, a törvénymódosítások, az új törvények tükrében miként látják az adott szervezet helyzetét, milyen intézkedések szükségesek. E témakörhöz kapcsolódva Csikász Gábor alpolgármester és Kovacsik Judit az Intézményi, Szociális és Sport Iroda vezetője, illetve helyettese, Ráczné Kocsis Ilona hívta fel az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok és az intézmények vezetőinek figyelmét néhány, az adott szervezetet konkrétan érintő jogszabályi változásra, feladatra.
A költségvetés előkészítése
Az értekezlet másik fajsúlyos témaköre a 2012. évi költségvetés előkészítése volt. A pénzügyi terv készítése során vezérelv az, hogy a befolyó bevételeknek fedezniük kell a kiadásokat, s hogy az önkormányzat – leszámítva az esetleges folyószámla-hitelt – nem akar felvenni hitelt. – Meggyőződésem, hogy működési zavarok nem lesznek 2012-ben – nyilatkozta lapunknak Bráz György polgármester. – Beruházások, fejlesztések azonban csak akkor indulhatnak, ha rendelkezésre áll a megfelelő pénzügyi fedezet. Azt most még nem lehet mondani, hogy így van. A működés viszont teljes egészében rendben lesz, persze ugyanolyan takarékos gazdálkodást kell folytatni, mint 2011-ben. Két jelentős változásról is szólt a polgármester. Az egyik, hogy nagyobb szerepet kap a Városi Intézményellátó Szervezet (VISZ). Ennek első jele, hogy a volt Kazinczy iskola épületét – ahol ideiglenesen szakorvosi rendelő volt – január elsejétől a VISZ működteti. A másik komoly változás, hogy a Tiszaújvárosi Városgazda Nonprofit Kft. vesz át a város összes közterületének gondozását.Azokat a feladatokat is a Városgazda Kft. látja el – utak, járdák, játszóterek karbantartása, tisztítása – , melyeket a TiszaSzolg 2004. Kft. végzett eddig.
Ferenczi László