Immár több mint háromszáz alkalommal tűzte műsorra a József Attila Színház a Fenyő Miklós élettörténetére alapuló Made in Hungáriát. A musical, mely nevéhez illően elsősorban Hungária-dalokból áll, immár tíz éve fut töretlen sikerrel – s a közönség szeretetén aligha csupán ismert slágereinek, hanem a múlt felelevenítésének, a hatvanas évek Kádár-rendszerének hiteles ábrázolásának is köszönhető.
Ellentétben a másik Fenyő-musicallel, a Hotel Menthollal, a Made in Hungária nem csak ismert slágerei miatt lett sikeres, hanem emberi története miatt is. Hisz míg előbbi színdarab csupán néhány Hungária-slágerre, és az őket összekötő mesevilág-szerű, elég egyszerű háttérre épít, a Made in Hungária emberi cselekménye is, ha nem is bővelkedik krimikbe illő izgalmakban, meglehetősen figyelemreméltó és érdekes. Annál is inkább, hisz mint azt azok, akik a három évvel ezelőtti filmet látták, már tudják, a mű alapvetően Fenyő Miklós fiatalságát dolgozza fel.
Ha már az imént szóba került a szintén sikeressé vált filmadaptáció is, érdemes összehasonlítani a két művet egymással. Kereteiből adódó okok miatt a színpadi változat kevésbé helyezi a hangsúlyt a részletes történetkidolgozásra, s inkább az atmoszférára, és persze a dalokra összpontosít, míg a Szabó Kimmel Tamás főszereplésével forgatott msuicalfilm jóval részletesebb és precízebb.
Visszatérve a színpadi változatra, az előadás főszerepét, Fenyő fiatal énjét, Rickyt Miller Zoltán játssza, aki bár elsősorban az Emberek frontembereként vált ismertté, hasonlóan jelentős musicalszínészi pályával is bír. Miller kiválasztása annak idején tehát telitalálatnak bizonyult, hisz a szintén változatos életutat bejáró művész így nem csak Fenyő Miklós fiatalságából, de saját tapasztalataiból is építkezhet.
Mivel alapvetően főszereplő-központú történetről van szó, nem könnyű ’Ricky’ feladata, hisz nagyjából az előadás teljes időtartama alatt színpadon, ráadásul középpontban van. Ez meglehetősen magas fokú koncentrációt igényel, ám Miller Zoltán egy pillanatra sem zökkent ki, ráadásul alapvetően hiteles alakítást mutatott be. Hozzá kell viszont azt is tenni, hogy azért az tény, hogy míg Ricky estéről estére ugyanannyi idős marad, Millert magát nem kíméli az idő múlása, és egyre nehezebb lesz egy húsz év körüli srác bőrébe bújnia.
Feltűnik még az ismertebb művészek közül a színpadon többek között Arany Tamás, Háda János, Krassy Renáta és Ömböli Pál is, ám akiket még külön is érdemes kiemelni, azok a Ricky szüleit megformáló Vándor Éva és Újréti László. A két idősebb művész – talán saját, korszakbeli tapasztalataiból is adódóan zseniálisan alakítja a nyugodt, megbékélt, nagyon pozitív Anyát, illetve a családját védő, megtört, kiábrándult, konzervatív Apát.
Köszönhetően a sokak számára nosztalgikusnak érződő, egyébként pedig roppant pörgős-bulizós, ám mégis elgondolkodtató hangulatának, az előadás, immár több mint tíz éve, túl a háromszázadik előadáson is nagy sikerrel fut. Kötelező program mindenki számára, aki kedveli a klasszikus rock&rollt, és persze – az előadás során ifjúkori önmaga példaképeként szintén színpadra lépő – Fenyő Miklóst.
DicsukD
Fotó: József Attila Színház