Az elmúlt 24 órában Borsod-Abaúj-Zemplén Megye útjain 8 személyi sérüléses (ebből 3 súlyos) és 7 anyagi káros közlekedési baleset történt, melyek során 7 fő könnyebben, még 3 fő súlyosan megsérült. A balesetek legfőbb oka, hogy a sofőrök nem az út és látási viszonyoknak megfelelően vezették járművüket, két esetben ezt tetézték azzal is, hogy alkoholos befolyásoltság alatt.
A délelőtti órákban Sátoraljaújhely belterületén közlekedett személygépkocsijával egy 62 éves helyi asszony. Haladása során a kereszteződéséhez érve nem biztosított elsőbbséget a táblával jelzett kijelölt gyalogos átkelőhelyen szabályosan közlekedő idősebb párnak, minek következtében mindkettőjüket elütötte. A baleset során a gyalogos az asszony 8 napon túl, míg férje 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. A helyszínelés során a járőrök megállapították, hogy a gépkocsi szélvédőjét a sofőr nem takarította le a ráfagyott jégtől.
Pácin belterületén késő délután Ricse irányából Sátoraljaújhely felé közlekedett személygépkocsijával egy 42 éves sátoraljaújhelyi férfi. Haladása során későn észlelte az úttest közepén a felezővonalnál a kerékpárja mellett fekvő 70 éves helyi férfit. A sofőr a gépkocsi kerekével áthajtott a kerékpár első kerekén, mely alatt volt a fekvő férfi lába. A baleset következtében az idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.
Miskolc belterületén december 22-én éjjel 02 óra 05 perckor egy 21 éves helyi fiatalember személygépkocsijával közlekedett a Futó utca irányából a Pesti úton Harsány felé. A sofőr a Pesti útra kanyarodva és a külső forgalmi sávban haladva nem az útviszonyoknak megfelelően választotta meg járműve sebességét, melynek következtében a gépkocsi felett elvesztette uralmát. Az autó vezetője a járművel az úttest jobb oldala melletti füves padkán keresztül az aszfaltozott járdára hajtott, ahol először a járda mellett végighúzódó beton ajzatnak ütközött, majd egy a járdán gyalogosan közlekedő 19 éves nyékládházi fiatalembert elütötte. Ezt követően a gépkocsi a füves padkán található beton közvilágítást tartó oszlopnak ütközött. A baleset következtében a gyalogos fiatalember súlyos, míg az autó utasa könnyebb sérüléseket szenvedett, a sofőr nem sérült meg. A gépkocsi vezetőjével szemben alkalmazott alkoholszonda pozitív értéket jelzett.
Ajánlások a téli közlekedéshez
A közlekedésben a téli időszak igényli a legtudatosabb felkészülést, az autósoktól és a gyalogosoktól egyaránt. Egyre rosszabbá és kiszámíthatatlanná válnak az út- és látási viszonyok, amelyekhez minden közlekedőnek alkalmazkodni kell.
Esőben,hóban jobban megcsúsznak a kerekek, megnő a féktávolság, esetenként a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hőmérséklet 0 C fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy, ami tovább növeli a csúszásveszélyt. A jeges-havas úton már a menetstabilitás is, valamint a látási viszonyok is tovább romlanak.
A gépjárműveket – főleg hosszabb autóút előtt – ajánlatos gyakrabban és alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot, folyamatosan karban kell tartani járművünket.
Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.
A téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit, ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor a jármű már újra a kívánt irányban áll.
A balesetek megelőzése érdekében a járművezetők elindulás előtt tisztítsák meg az autójukat a hótól, jégtől, hogy a kilátás minden irányban szabad legyen. Vezetés közben ugyanis nem csak előre kell, hogy figyeljünk, hanem az oldalirányból érkező gyalogosokat, kerékpárosokat és a többi gépjárművezetőt is észlelnünk kell.
A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A téli gumit úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumi nem helyettesíti ugyan a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.
Felhívjuk a közúti forgalomban résztvevők figyelmét, hogy mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős, havas időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző koccanások. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége váltaná is ki. Vigyázni kell az úttest mellett haladó gyermekekre, illetve fokozott figyelemmel kell lenni az iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra is!
Balesetmentes közlekedést kívánunk, és ne feledjék, mindenkit hazavárnak!
B-A-Z. MRFK Kommunikációs Iroda