Iskolai közlekedésbiztonsági vetélkedővel, majd rendőri felvezetéssel biztosított kerékpáros felvonulással zárult a három napos láthatósági kampány a borsodi megyeszékhelyen.
Az őszi-téli időszakban sokszor elégtelen látási viszonyok között közlekedik gépjármű, kerékpáros és gyalogos egyaránt. Egy esetlegesen bekövetkező baleset során a karosszéria nélkül közlekedők sajnos gyakran súlyos kimenetelű sérüléseket szenvednek.
A Miskolci Rendőrkapitányság a gyalogosok és kerékpárosok védelmében – a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság támogatásával – „Látni és látszani: a láthatóság életet ment!” elnevezéssel 2011. november 30 – december 2. között három napos baleset-megelőzési, figyelemfelhívó kampányt tartott.
Az akció első két napján a rendőrök a gyalogosok és kerékpárosok ellenőrzése során láthatóságot biztosító eszközöket osztottak, majd a kampány utolsó napján a Szent Imre Római Katolikus Iskolában közlekedésbiztonsági vetélkedőt rendeztek. A háromnapos láthatósági kampány végezetül rendőri felvezetéssel megtartott rövid kerékpáros felvonulással zárult.
Az akció első két napján a rendőrök a gyalogosok és kerékpárosok ellenőrzése során láthatóságot biztosító eszközöket osztottak, majd a kampány utolsó napján a Szent Imre Római Katolikus Iskolában közlekedésbiztonsági vetélkedőt rendeztek. A háromnapos láthatósági kampány végezetül rendőri felvezetéssel megtartott rövid kerékpáros felvonulással zárult.
A közlekedés veszélyes üzem, ráadásul mai világunkban mindezekkel egy kisiskolásnak naponta meg kell birkóznia. Az iskola rendőre program keretén belül 2011. december 02-án közlekedésrendészetben jártas rendőrök alapvető fontosságú ismereteket adtak át kisiskolásoknak közérthető, játékos, interaktív formában.
A rendezvényen a kisdiákok mellett többek között részt vettek:
• Kmeczkó Gyuláné iskolaigazgató,
• Dr. Gaskó Bertalan r. alezredes, B-A-Z.MRFK Kommunikációs Irodavezető, az iskola rendőre,
• Keresztes Lajos r. főhadnagy, a Miskolci Rendőrkapitányság baleset megelőzési főelőadója.
A baleset-megelőzési napon az 1-3 osztályos tanulók egy játékos ügyességi verseny keretén belül a kerékpáros közlekedés tudnivalóival, a főbb baleseti veszélyforrásokkal ismerkedhettek. Nagyobb társaik, a 4-8 évfolyamos diákok pedig osztályfőnöki óra keretében a kerékpáros közlekedés alapvető tudnivalóival kapcsolatos tesztlapot oldhattak meg.
A program alapvető célja: az általános iskolai oktatásra épülve jól működő, eredményes kapcsolat kialakításával a kisiskolások biztonságos, balesetmentes közlekedésének, szabálykövető magatartásának elősegítése, közlekedési ismereteik bővítése, a gyermekek biztonságát veszélyeztető egyéb tényezők felderítése, megszüntetése, valamint nem utolsó sorban pályaorientációs céllal a rendőrség népszerűségének növelése a fiatalság körében.
Információs háttér – Kampány és kerékpáros felvonulás Miskolcon
Látni, látszani – láthatóság, biztonság: szinte agyoncsépelt szlogenek, sajnos időszerűségük cseppet sem változott. A legtöbb szlogennel úgy vagyunk, hogy nem is gondolunk bele az egyes szavak értelmébe. Pedig érdemes.
Természetesen nem csak a gépjárművek láthatósága fontos, hanem a kerékpárosok és a gyalogosok is sok mindent tehetnek saját biztonságuk érdekében. Az a tény, hogy a gyalogos, vagy a kerékpárját toló gyalogos járda hiányában a közúton szabályosan a forgalommal szemben közlekedik önmagában növeli biztonságukat. Ha azonban fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházattal és járművel közlekednek észlelésüket és láthatóságukat a sokszorosára növelik. Ez különösen szürkületben, éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok mellett igaz. Az utóbbi években az őszi október hónap volt a relatív legveszélyesebb időszak. Ilyenkor történik a legtöbb közlekedési baleset.
A válasz a megváltozott közlekedési viszonyokban keresendő. A rohamosan csökkenő világos időszak azt eredményezi, hogy a reggeli és a délutáni csúcs egy része szürkületben, sötétben telik. A tárgyak láthatósága csak töredéke a nappalinak. Gyakori az eső, a köd, a pára, a csúszós úttest.
És mit tesznek a közlekedők, alkalmazkodnak? Sajnos nem!
A sebességmegválasztás – sötétben és éjszaka – átlagban 10 %-al nagyobb mint nappal, tehát ennyivel hajlamosabbak vagyunk autónkkal gyorsabban hajtani. És miért? Mert kevesebb a zavaró tényező, az akadály mint nappal. Viszont a rizikó sokszoros. A láthatóságot és a sebességet összevetve, egy sötét, környezetbe simuló akadály – ami lehet jármű, tereptárgy, de lehet gyalogos is – a városi közlekedésben használt tompított fénnyel 55-65 km/h sebességgel közlekedve a járműből féktávolságon belül nem észlelhető!
Esőben, ködben, páralecsapódásos szakaszon másként kell vezetni. A sebességet radikálisan csökkenteni kell, de még a veszélyes szakasz előtt. Az út vonalvezetését, az észlelhetőséget nagyban növelik a fényvisszaverős festékek, az út menti jelzések.
Az őszi közlekedésbiztonság egyik záloga a láthatóság.
Éppen ezért a Miskolc Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya által megtartott kampány fókuszába a láthatóság került, melynek célja azon közlekedési balesetek megelőzése, melyek során hiányos felszereltségű, kivilágítatlan, sok esetben még fényvisszaverő eszközzel sem rendelkező kerékpárosok, illetve gyalogosok válnak áldozattá.
A szervezők szándéka szerint a kampány fontos küldetése volt, hogy a médián keresztül a lakosság mind szélesebb körben tájékozódhasson a figyelemfelhívó akcióról, a világítási szabályok betartásának, és a fényvisszaverő eszközök viselésének fontosságáról!
A kampány első két napjának helyszíne – az átlagostól magasabb kerékpáros közlekedés, valamint 2011. év eddig eltelt időszakában történt kerékpáros balesetek adatai alapján (260 személyi sérüléses közlekedési balesetből 29 esetben kerékpáros okozott sérüléses balesetet ) – a Miskolc, Andor utca, Görgey út – Miskolctapolcai út, Tiszai Pályaudvar – Városház tér között kijelölt kerékpáros nyomvonal szakasza volt.
A kampány záró részét képezte december 2-án a miskolci Szent Imre Római Katolikus Általános iskolában megrendezett közlekedésbiztonsági vetélkedő, majd azt követő gyerek kerékpáros felvonulás. A rendőri biztosítás mellett megtartott felvonuláson csak az előírás szerint felszerelt kerékpárok vehettek részt. Amennyiben a bringa láthatósága valamiben hiányt szenvedett, úgy a hiányzó tartozékokkal a rendőrök egészítették ki a kétkerekűeket. A kerékpáros felvonuláson képvisletette magát a Miskolci Kerékpáros Egyesület is.
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság támogatásából beszerzett kerékpáros láthatósági eszközöket a miskolci Excelsior Kerékpárbolt biztosította.
B-A-Z. MRFK. Kommunikációs Iroda
(fotók: Bujdos Tibor – boon.hu)