A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hazai EU-s programok közötti nagyszabású forrásátcsoportosítás keretében az oktatásfejlesztéstől venne el pénzt. Fellegi Tamás az oktatási kiadásokat csökkentő költségvetés vitájával egy időben vonna el tízmilliárdokat. A TÁMOP-programok közül az úgynevezett 3-as prioritástól, vagyis az oktatásfejlesztéstől elvett összeg majdnem ötszázszorosa annak, amit a kisiskolákra szán jövőre a kormány.
A hazugságon kapott Hoffmann Rózsát egy hete Orbán Viktor is nyíltan cáfolta, amikor elismerte: nincs pénz a pedagógus-életpálya bevezetésére. Matolcsy György gondoskodik róla, hogy ne is lehessen. A költségvetési források után most az európai uniós pénzektől is megfosztják az iskolákat, miután úgymond társadalmi egyeztetésre bocsátottak egy olyan anyagot, amely semmilyen információt nem tartalmaz az átcsoportosítás részleteiről.
A kormány cinikusan arra hivatkozik, hogy a közoktatás nem tudta az úgynevezett 3-as prioritás forrásait elkölteni. Holott épp a NEFMI az, amely lassan két éve szinte hozzá sem nyúlt ezekhez a forrásokhoz; például nem hirdet eredményt a 3.1.7.-es, 3.1.6.-os TÁMOP pályázaton. A többi pályázat kiírását 2011 tavaszára ígérték, ami azóta sem történt meg. Átszervezés miatt hónapokra leállt a futó projektek kifizetése is. Azért is hazug az átcsoportosítás indoklása, mert minden kiírt pályázat esetén többszörös a túljelentkezés. A TÁMOP 3.1.4-es pályázat újabb kiírására sok száz iskola, óvoda vár hiába.
Mi értelme annak, hogy megfosszák a közoktatást ezektől a lehetőségektől, ha már felállt a pénz felhasználását támogató rendszer? A fejleményekben közrejátszhat, hogy az államtitkárság nem tudott azonosulni azzal a pályázati programmal, amelynek célja a kompetencia alapú oktatás, az együttnevelés, az innovatív pedagógia és szervezeti kultúra, az önfejlesztés.
Az Orbán-kormánynak láthatóan nem fontos a minőségi oktatás, a hozzáférés javítása, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók sikeres integrációja érdekében folytatott tartalomfejlesztés, a hátrányos helyzetű térségekben végzett szakmai műhelymunka. De nem fontosak a környezet-, fogyasztó- és balesetvédelmi programok, sőt, a családi életre és a médiatudatosságra nevelés, de a dohányzás és egyéb szenvedélybetegségek megelőzése sem.
Ha már a költségvetésben egyre kevesebb pénz jut a közoktatásra, legalább az EU-s forrásokat ne vegyék el. Felszólítjuk Fellegi Tamást, hogy vonja vissza a tervet, mondjon le az iskolák megkopasztásáról.