2024. 11. 23. szombat

Kelemen, Klementina
1 EUR 411 HUF
1 GBP 494 HUF
Kezdőlap » Kultúra » Kultúra » Lila akác, szomorkás szerelem

Lila akác, szomorkás szerelem

Szép Ernő drámái elsősorban nem is különleges történeteiről, hanem a két világháború közötti korszak szinte sebészien pontos ábrázolásáról ismertek. Nincs ez másként a Magyar Színház legújabb bemutatójában, a Lila ákácban sem. A darab története ugyan szinte prózaian egyszerű, mondatfordulatai és főként karakterei kifejezetten figyelemreméltóak.

A valóban nem túl bonyolult cselekmény elsősorban a tipikus pesti nagyvilági fiatalember, Csacsinszky Pali, és egy egyszerű varrónő, Tóth Manci kapcsolatáról szól. A lány – egy számára romantikus, a fiú részéről csak tréfának tartott, egyébként teljesen hétköznapi ligeti találkozást követően – tisztán, odaadóan szerelmes lesz az életuntsággal küzdő Paliba, aki azonban ezt csak akkor viszonozza, amikor Manci befut táncosnőként, és felemelkedő csillaga személyiségét is vonzóbb színben tünteti fel.

A mű történeténél azonban talán érdemesebb kitérni az előadás egyéb jellemzőire. A Guelmino Sándor rendező irányította alkotói stáb korrektül megoldotta feladatát. Fontos kiemelni, hogy az előadás létrehozói nem követték a jelenleg több teátrumban is divatos, nagyon alternatív irányt átvevő stílusokat, hanem megmaradtak a darab jellegéhez is illő, hagyományosabb megoldásoknál. Kissé ironikusan fogalmazva, ez úgy is érthető, hogy a parkot valóban parkként ábrázolták, s a kaszinó is éppúgy néz ki, mint amit egy múlt század eleji lebujtól várhat az ember.

Az előadás főszerepét, Palit, az országosan elsősorban szinkronmunkáiról ismert Crespo Rodrigo formálta meg. Tény, hogy a fiatalember karaktere korántsem domináns, ám Crespo szerepértelmezése még ennek ellenére is pipogyának, jellegtelennek hatott, számottevő színpadi jelenlét nélkül. A partnernőjét, Mancit alakító Balsai Mónira ennek épp az ellenkezője igaz, hisz minden egyes, a deszkákon töltött másodpercét érezte és értette a közönség. További pozitívum a tehetséges színésznővel kapcsolatban, hogy a korhoz köthető történelmi és kulturális viszonyokat figyelembe véve is hiteles játékot láthattunk tőle.

Szintén a szerzőre jellemző vonás, hogy a darab szó szerint hemzseg a különböző jellegzetes mellékszereplőktől. Ennek alighanem kifejezetten örülnek a karakterszínészek, hisz ilyen erőteljes személyiségek megformálása számukra komoly kiugrási lehetőséget jelent. Ez a legjobban Pápai Erika, Soltész Bözse és Gémesi Antos teljesítményén látszik, akik szinte tökéletesen megoldják az alkotók elképzeléseit, ám nem szabad megfeledkeznünk Jegercsik Csabáról sem, aki pedig – bár prózai előadásról beszélünk – hangjátékával is kiemelkedik a művészek közül.

Összességében egy látványelemekben és izgalmakban nem bővelkedő, ám precízen hiteles, korhű ábrázolással megoldott előadást hozott létre a színház alkotóstábja. Ez azonban aligha jelent majd problémát azok számára, akik szívesen tekintenek meg egy lassabb, komolyabb jellegű színművet.

DicsukD
Fotó: OBSERVER, Dóka Attila

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

Mindenhol szükség van tanárokra!
Kétség nem fér ahhoz, hogy az oktatás és vele együtt a tanárok helyzete és megítélése volt már jobb is az elmúlt évtizedekben, viszont ez nem jelenti …

További cikkek

Üdv a pénzügy világában!
Az iskolás évek alatt sokan abszolút távol érezzük magunktól a matematikával összefüggő tantárgyakat, aztán a felnőtt életünkben mégis pénzügyekkel, s…

Facebook

Időjárás

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp