Rendhagyó megoldást talált az uzsora elleni fellépésre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a rendőrség. A sértetté, áldozattá válás elkerülését elősegíteni hivatott rövidfilmek a borsodi megyeszékhelyen tömegközlekedési eszközökön található LCD monitorokon láthatók. A rendőrségi bűnmegelőzési ajánlások, üzenetek így naponta átlagosan negyedmillió emberhez jutnak majd el.
Az uzsorázás különböző formái – embertelenségük és kizsákmányoló jellegük miatt – súlyos veszélyt jelentenek a társadalomra, ezért a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság mind a felderítés, mind a bűnmegelőzés területén kiemelt feladatként kezeli ezen jogsértések visszaszorítását.
A jogszabályi változások szigorodása és a hatékonyabb rendőri felderítés miatt nő az elfogott uzsorások száma. Jelenleg rendőrség a megyében 46 ügyben folytat büntetőeljárást uzsora-bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt. A 46 ügynek ezidáig 76 fő gyanúsítottja van, melyből 46 fő jelenleg is valamilyen kényszerintézkedés hatálya alatt áll.
A Rendőrség ugyanakkor a lakosság folyamatos tájékoztatásával is szeretné felhívni az érintett célcsoport figyelmét az uzsorakölcsön felvételével járó negatív élethelyzetekre.
A prevenció területén fontos továbblépési lehetőségnek a szakemberek azt látják, hogy folyamatos megújuló csatornákat kell keresni és felhasználni a lakosság széleskörű tájékoztatása érdekében. A hagyományos módszerek alkalmazása nem minden esetben éri el a kívánt eredményt, ezért is jelent állandó kihívást a preventív ismeretek célcsoportokhoz történő eljuttatása.
Ezt elősegítve a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya olyan videospotokat készített, melyeket a Mediamotion Kft. kommunikációs partner segítségével az a megyében közlekedő 55 autóbuszon felszerelt monitorokon tesz láthatóvá. A bűnmegelőzési szakemberek a rendszerben egy új, hazánkban még nem nagy hagyományokkal rendelkező reklámozási formát alkalmaznak, melynek lényege és egyedisége abban rejlik, hogy a tömegközlekedési eszközök utastérben elhelyezett 19”-os LCD monitorokon feliratok, mozgóképes animációk, reklámfilmek kerülnek vetítésre.
Ezek fő témái az uzsora ellenes fellépés, de ugyanakkor a bűnügyi helyzet függvényében zseblopások-, gépkocsifeltörések-, családon belüli erőszak megelőzése is terítékre kerül.
A programban érintett tömegközlekedési járműveken naponta átlagosan mintegy 250.000 ember utazik. A megcélzott potenciálisan elérhető utazóközönség száma – a tömegközlekedései eszközöket üzemeletető cégek utasforgalmi statisztikái alapján – bizonyíthatóan egyre növekszik. Az utazás ideje alatt az utazóközönség befogadó képessége igen nagy, mivel figyelmét semmi nem köti le. Az utasok érdeklődésének fenntartása érdekében a reklámok mellett közhasznú információk – programajánlatok; közlemények; időjárás előrejelzés; kulturális, közéleti, sport és egyéb hírek stb.- is szerepelnek.
A bűnmegelőzési szakemberek a saját készítésű videofilmeket együttműködési megállapodás keretében átadják a vetítést szolgáltatásként végző Mediamotion Kft. részére, aki a helyi és távolsági autóbuszokon felszerelt több mint félszáz LCD kivetítőn műsorra tűzi azokat.
A B-A-Z. MRFK Bűnmegelőzési Osztály tájékoztatása alapján: MRFK. Kommunikációs Iroda