2025. 05. 10. szombat

Ármin, Pálma

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » Az európai uniós fogyasztók nincsenek megelégedve a pénzügyi szolgáltatások és a tüzelőanyagok piacával
eu-biz

Az európai uniós fogyasztók nincsenek megelégedve a pénzügyi szolgáltatások és a tüzelőanyagok piacával

A fogyasztói piacok legutóbbi eredménytáblája szerint az uniós fogyasztók a pénzügyi szolgáltatások, a befektetések (beleértve a nyugdíjalapokat és értékpapírokat), a jelzálog és az ingatlanokkal kapcsolatos szolgáltatások piacával tűnnek a legelégedetlenebbnek. Az árupiacok közül a használtautó-kereskedelem és a tüzelőanyag-piac megítélése a legrosszabb. 2010-hez hasonlóan a szolgáltatások piaca továbbra is gyengén szerepel: a pénzügyi szolgáltatások és a hálózati szolgáltatások megítélése az átlagosnál gyengébb. 2010-hez képest a villamos energia és a tüzelőanyagok piaca romlott a leginkább. Az eredménytábla a fogyasztók bizalma, elégedettsége, az ajánlatok összehasonlíthatósága, valamint a problémák és a panaszok alapján rangsorolja a fogyasztói piacokat. A fogyasztók választási lehetősége, a szolgáltatók vagy díjak közötti váltás egyszerűsége, továbbá az országok közötti árkülönbségek szintén az értékelési szempontok közé tartoztak. A cél az, hogy beazonosítsák a működési elégtelenségek kockázatát leginkább magukban rejtő piacokat, és nyomon követő tanulmányok segítségével részletesen elemezzék a problémákat, valamint szakpolitikai válaszokat találjanak azokra. A legfrissebb megállapításokból kiindulva a Bizottság a fogyasztói hitelek piacát és a tüzelőanyag-piacot fogja górcső alá venni.

John Dalli egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos a következőképpen fogalmazott: „Az, hogy mennyire értékes az egységes piac a fogyasztók szempontjából, abból szűrhető le, hogy az mit nyújt számukra a minőség, a szélesebb választék, az alacsonyabb árak, az átláthatóság vagy az elégedettség terén. Az eredménytáblának köszönhetően megállapítható, hogy mely piacokon lehet e területeken fennakadás. Tényadatokon alapuló szakpolitikára van szükség ahhoz, hogy megfelelő választ adhassunk azokra a valós problémákra, amelyekkel a fogyasztók az egységes piacon szembesülnek. A fogyasztók szükségleteit szem előtt tartó vállalkozásokat a fogyasztók bizalmukkal tüntetik ki.”

A fogyasztói piacok éves eredménytáblájába 51, a háztartási ráfordítások több mint 60 %-át kitevő szolgáltatási és árupiacot rangsorol. Célja, hogy rámutasson azokra a piacokra, amelyekkel a fogyasztók EU-szerte a legelégedetlenebbnek tűnnek.

Főbb megállapítások

A szolgáltatások piaca továbbra is gyengén szerepel, a pénzügyi szolgáltatások (pl. a fogyasztói hitelek) és a hálózati szolgáltatások (pl. villamos energia) megítélése az átlagosnál rosszabb.

Összességében a befektetések (beleértve a nyugdíjalapokat és értékpapírokat), az ingatlanokkal kapcsolatos szolgáltatások és jelzálogok piaca tekinthető a három legrosszabbul teljesítő fogyasztói piacnak (2010-ben a befektetések piaca, az ingatlanpiac és az internet-szolgáltatás szerepelt a legrosszabbul IP/10/1369).

Úgy tűnik, hogy összességében az árupiacok ma már sokkal jobban teljesítenek. Kivételt képez ez alól a használtautó-kereskedelem, valamint a tüzelőanyag-piac, amelyek az áruk kategóriájában a legutolsó helyet foglalják el (2010-ben a használtautó-kereskedelem, a ruházati cikkek és lábbelik piaca és a húspiac zárta a sort, lásd: IP/10/1369).

2010-hez képest a villamosenergia- és a tüzelőanyag-piac megítélése romlott a leginkább, aminek az oka feltehetőleg az energia- és tüzelőanyag-árak következtében kialakult fogyasztói hangulat.

A szolgáltatók közötti vagy a díjszabások közötti váltás lehetőségének egyszerűsége tekintetében a 14 megvizsgált szolgáltatáspiac közül a jelzálogok, a befektetések piaca (beleértve a nyugdíjalapokat és értékpapírokat) és a villamosenergia-piac szerepelt a legrosszabbul.

A fogyasztók 64 %-a elégedett az áruválasztékkal, illetve a szolgáltatók közötti választás lehetőségével (a piacok egészét tekintve). Ez arra enged következtetni, hogy maga a választás a fogyasztók számára kisebb problémát jelent, mint például az, hogy megbízzanak a kereskedőkben vagy képesek legyenek összehasonlítani az ajánlatokat.

A teljes jelentés, az egyes országokon belüli rangsorolás eredményei az alábbi weboldalon találhatók:

http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions/cms6_en.htm

A következő lépések

Az eredmények nyomon követése érdekében az Európai Bizottság két piaci tanulmányt fog indítani:

Az egyik a fogyasztói hiteleket fogja vizsgálni, amelyek – főként a bizalom és az összehasonlíthatóság szempontjából – gyengén szerepeltek az eredménytáblában. Mivel 2013-ban sor kerül a fogyasztói hitelekről szóló irányelv felülvizsgálatára, a tanulmány sokrétű adatot szolgáltat majd a jelenlegi uniós szabályok hatásának értékeléséhez. A tanulmány nem fog a jelzálog–piaccal foglalkozni, mivel azt már a Bizottságnak egy közelmúltbeli javaslata vizsgálta (IP/11/383).

Tüzelőanyagok Az árupiacok között a tüzelőanyag-piac kapta a második legrosszabb értékelést, és 2010 óta itt tapasztalható a legerőteljesebb romlás. A háztartások kiadásaiból kivett részét tekintve a negyedik legjelentősebb piacról van szó. Ezenkívül a tüzelőanyagokra használt számos különböző elnevezés is megtévesztheti a fogyasztókat, és ez hatással lehet az egységes piacra is.

A többi problematikus piacot illetően már végeztek (pl. energiapiac, lakossági pénzügyi szolgáltatások), vagy most végeznek mélyreható tanulmányokat (pl. internet-szolgáltatás) – további részletekért lásd: MEMO/11/718.

Előzmények

A fogyasztói piacok eredménytáblájának célja, hogy megtalálja a fogyasztók szempontjából a működési elégtelenségek kockázatát leginkább magukban rejtő piacokat. Ezek problémáit nyomon követő tanulmányok segítségével részletesen elemezik, és szakpolitikai válaszokat találnak rájuk.

Az 51 piac rangsorolása az eredménytáblában elsősorban a piaci teljesítménymutatók (MPI) alapján történik. Ez a mutató a fogyasztók körében végzett, az alábbiakra kiterjedő felmérések eredményeiből tevődik össze: 1. a kereskedőkbe/szállítókba vetett bizalom 2. általános elégedettség 3. az ajánlatok összehasonlíthatóságának egyszerűsége 4. fogyasztói problémák és panaszok. Az eredménytábla ezek mellett még külön figyelembe veszi a szolgáltatók vagy díjak közötti váltást (14 szolgáltatási piac vonatkozásában), a fogyasztók választási lehetőségeit valamennyi piacnál, valamint az uniós országok közötti árkülönbségeket több mint 100 áru és szolgáltatás esetében.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!