Háromnapos európai összehangolt közlekedésrendészeti akció keretében Borsod-Abaúj-Zemplénben is átfogó ellenőrzés alá vonták a tehergépjárműveket.
A TISPOL Operational Group éves ellenőrzési terve alapján az „European Operation Truck” nemzetközi fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzés 2011. október 10-12. között a közúti forgalomban részt vevő magyar és külföldi tehergépjárművekre egyaránt kiterjedt. Az akció során a rendőrök különösen a napi valamint heti pihenőidők-, továbbá a tehergépjárművek műszaki állapotára vonatkozó előírások betartását ellenőrizték.
Az akcióban a rendőrség együttműködött a B-A-Z. Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőség szakembereivel.
A végrehajtott kontroll során a megyében 308 magyar és 81 külföldi felségjelzésű tehergépjárművet vontak ellenőrzés alá a rendőrök.
Az akció tapasztalatai alapján elmondható, hogy az ellenőrzés közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását tekintve elérte alapvető célját. A háromnapos fokozott közlekedési kontroll során olyan szabálytalanságok is feltárásra kerültek, amelyek közvetlen balesetveszéllyel járnak (pl.: ittas járművezetés). Az ellenőrzés alá vont járművek műszaki állapota döntő többségében megfelelő volt, vezetőik rendelkeztek a teherfuvarozáshoz szükséges érvényes okmányokkal.
A jogkövető, szabályokat betartó járművezetők mellett a rendőrök több esetben is tapasztaltak jogszabálysértést. Az ellenőrzés eredményeként járőrök:
– – 46 esetben kezdeményeztek közigazgatási eljárást (ebből 8 esetben ittas járművezetés miatt)
– érvénytelenség miatt a helyszínen 1 forgalmi engedélyt, 1 vezetői engedélyt és 2 hatósági jelzést vettek el,
– 9 fővel szemben kezdeményeztek szabálysértési eljárást,
– 69 fővel szemben 448.000.- Ft helyszíni bírságot szabtak ki,
– 1 fő bűncselekmény gyanúja miatti elfogását, valamint további 2 fő előállítását hajtották végre,
– 2 fő külföldi személy visszatartásáról intézkedtek.
Információs háttér:
A tehergépkocsik közlekedésének átlagot meghaladó biztonsági kockázata van, hiszen a méretüknél és tömegüknél fogva egyaránt legnagyobbnak számító járművekkel szemben a közúti közlekedés más résztvevői lényegesen védtelenebbek.
A tehergépkocsival történő áruszállítás folyamatos térnyerése Magyarországon is megfigyelhető. A tavalyi év első három negyedévében az árutömeg 72 %-át közúton, 16 %-át vasúton, és 12 %-át egyéb (vízi, légi, csővezetékes) módon szállították.
A KSH adatai szerint hazánkban 2009. december 31-én 3,6 millió közúti gépjármű volt forgalomban, ebből csaknem 420 ezer db tehergépjármű.
A nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodást (AETR) hazánkban a 2001. évi IX. törvénnyel hirdették ki. Az AETR részletesen meghatározza közúti forgalomban résztvevő tehergépjárművek vezetőinek engedélyezett vezetési idejét, továbbá a részükre kötelezően biztosítandó pihenőidőt.
B-A-Z. MRFK Kommunikációs Iroda