Európai Nyelvi Díjat kap a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának „Együtthaladó – Migráns gyermekek az iskolában” című pályázata. A díjátadásra szeptember 2-án, pénteken a Nyelvparádé című rendezvény megnyitóján kerül sor Budapesten, a Millenáris parkban. Az Európai Nyelvi Díjat 1998-ban alapította az Európai Bizottság az uniós tagállamok kezdeményezésére. Azóta Európa-szerte több mint hétszáz intézmény vehette át a nyelvoktatásban elért kiemelkedő eredményeiért járó elismerést. A magyarországi pályázók először 2002-ben indulhattak a díjért folyó versenyben. Hazánkban az Európai Bizottság és az Nemzeti Erőforrás Minisztérium által is támogatott kezdeményezés célja, hogy hivatalos elismerésben részesítsék az idegen nyelvek tanítása terén megvalósuló, példaértékűnek minősülő és innovatív programokat, folyamatokat az oktatás és képzés bármely szintjén. Idén ezt a rangos elismerést a Miskolci Egyetem „Együtthaladó” – migráns gyermekek az iskolában című programja az Euro Nyelvvizsga Kft. online nyelvvizsga-felkészítő programjával megosztva nyerte el. Hangsúlyozni kívánjuk azt, hogy az „Együtthaladó” az első olyan program, amely a magyar mint idegen nyelv tanításáért kapja az Európai Nyelvi Díjat.
Migránsok, azaz Európai Unió területén kívülről hazánkba érkezett gyermekek számára kezdtek oktatási segédanyagok készítésébe a Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének nyelvész oktatói 2010 elején. A munka az 5-6. osztályos migráns gyermekek oktatására kínált újfajta megoldást. Az azóta sikerrel zárult pályázat folytatásaként indult 2011-ben az „Együtthaladók II”, mely a 7–8. osztályos migráns gyerekekre fókuszál. Számukra készülnek a szaktantárgyakra épülve színes, játszva tanító könyvek, hogy magyar anyanyelvű társaikkal „Együtthaladó”-vá válhassanak a tanulás-tanítás folyamatában.
„A migráns gyerekek magyar nyelvtanulási, nyelvhasználati nehézségeinek oldása, felzárkóztatásuk magyar anyanyelvű társaikhoz a nyelvismeret szempontjából fontos társadalmi feladat, ami az elkövetkező időszakban várhatóan egyre nagyobb szerepet fog játszani a közoktatásban. A pályázó intézmény alaposan átgondolt, a koncepció kialakításával induló, a tananyagfejlesztést, a kipróbálást és a kiértékelést magában foglaló projektje az 5-6. osztályosok szintjén igényes megoldást kínál ennek a jelenségnek a kezeléséhez. Mindenképpen pozitívum, hogy a segédanyag olyan elemeket is figyelembe vesz, amelyek kifejezetten a migráns gyermekek oktatásának sajátosságaihoz kapcsolódnak, így például azt, hogy a migráns gyermekek a tanév bármely szakaszában bekapcsolódhatnak. Dicséretes az is, hogy a pályázat szerint a tananyagfejlesztés alapos előkészítő munkára épült (interjúk a migránsokat tanító tanárokkal, óralátogatások, stb.), és ennek az előkészítő munkának az eredményeit beépítették a segédanyagba. A pályázat hangsúlyozza, hogy a segédanyag lehetővé teszi olyan iskolákban is a migráns gyermekek oktatását, amelyeknek nincs interkulturális pedagógiai programjuk. Igen nagy pozitívuma, hogy a pályázó a szaktárgyakra is figyelemmel állítja össze a nyelvoktatás anyagát. A segédanyag módszertanában valóban újszerű, hiszen a témaköröket mindhárom nyelvi szinten feldolgozza, annak érdekében, hogy a migráns gyermekek bármikor bekapcsolódhassanak a tanulásba. A program hiánypótló, valós szükségletet kielégítő, nélkülözhetetlen segédeszköze a megjelölt célcsoport magyarországi iskolai tanulásának. Összességében egy újszerű, az európai dimenziónak megfelelő, igényes programot mutat be a pályázat, a projekt eredményei széles körben alkalmazhatók, a mátrixok segítségével adaptálhatók más célcsoportokra.” – szól a szakértői értékelés, amely alapján a program elnyerte az Európai Nyelvi Díjat.