Az Európai Unió gépkocsiárakról szóló legfrissebb jelentése szerint a gépkocsiárak 2010-ben az Európai Unió egészét tekintve reálértéken mintegy 2,5%-kal csökkentek. Emellett az új gépkocsik árjegyzéki árai kis mértékben közeledtek egymáshoz. E hosszú távú ártrendek alátámasztják a Bizottság tavalyi határozatát, miszerint az új gépkocsik eladása tekintetében immár nem indokolt az egyedi versenyjogi szabályok fenntartása.
„Örömmel tapasztaljuk, hogy az európai fogyasztók javára válik az új gépkocsik értékesítési piacán kialakult verseny, és a fogyasztók továbbra is élvezik a reálértéken számított gépkocsiárak jelentős csökkenéséből adódó előnyöket. A tagállamok közötti árkülönbségek további csökkenése a határokon átnyúló verseny pozitív mutatójaként értelmezhető. Szintén elégedettséggel tölt el az, hogy egy évtizeden belül most első ízben nem történt emelkedés a javítási és karbantartási díjak tekintetében, ami azt jelzi, hogy a szektor megértette az új játékszabályokat” – nyilatkozta Joaquín Almunia, a Bizottság versenypolitikáért felelős alelnöke.
A gyártók árlistáinak tanúsága szerint a személygépkocsiárak tagállamonkénti eltérései összességében csökkenést mutatnak. A különbségek azonban bizonyos esetekben még mindig jelentősek, ami lényeges megtakarítást eredményezhet a külföldön vásárló fogyasztók számára. Az euróövezeten belül az árkülönbségekre vonatkozó mutató változatlan maradt (lásd 1. táblázat).
Az uniós gépkocsi-árindex (amely a fogyasztók által fizetett nominális árat tükrözi, az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével) mindössze 0,3%-kal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8%-os növekedésével. Reálértéken számítva mindez a gépjárműárak figyelemre méltó, mintegy 2,5%–os csökkenésének felel meg.
Összesen 24 uniós tagállam könyvelt el csökkenést a reálértéken kifejezett gépkocsiárak tekintetében (lásd 1. táblázat). Két tagállamban az árak stabilak maradtak (+0,2% Olaszországban és Máltán egyaránt), miközben Portugáliában áremelkedés volt tapasztalható (+2,6%). Az utóbbi esetében azonban meg kell jegyezni, hogy az előző évben a fogyasztók a reálértéken kifejezett gépkocsiárak átlagon felüli csökkenésének (–6,7%) előnyeit élvezhették.
A reálértéken kifejezett árak csökkenése különösen szembetűnő volt Szlovákiában (–17,4%), Bulgáriában (–13,5%), Szlovéniában (–11,6%) és a Cseh Köztársaságban (–9,0%). Lengyelország 5,6%-os árcsökkenést könyvelhetett el. A nagy piacok közül az Egyesült Királyságban (–3,7%) csökkentek a legjelentősebben a reálárak, Németországban, Spanyolországban és Franciaországban pedig mérsékeltebb árcsökkenés (–1,9%, –1,6%, illetve –0,9%) volt megfigyelhető.
A gépkocsik reálértéken kifejezett árának Unió szerte bekövetkező csökkenése egy több mint egy évtizede tapasztalható trend folytatása, amely azt jelzi, hogy az új gépkocsik piacán élénk a verseny a gépkocsigyártók között.
A javítás és a karbantartás reálértéken kifejezett díjai – amelyek az elmúlt évtized során az általános inflációs szintet meghaladó mértékben nőttek – 2010-ben nem emelkedtek.
A gépkocsiárakról szóló jelentés
A gépkocsiárakról szóló jelentés a gépjárműágazat bizottsági vizsgálatának részét képezi. 26 gépkocsimárka 89 legkeresettebb típusának az Unió egészére vonatkozó listaárait mutatja be. A jelentés lehetőséget ad a fogyasztóknak, hogy összehasonlítsák az európai gépkocsiárakat, és kihasználják az Unió egységes piacában rejlő lehetőségeket.