Közúti közlekedésbiztonság: szigorúbb uniós fellépés a külföldön szabálytalankodó gépjárművezetőkkel szemben
A gépjárművezetőket meg fogják büntetni a külföldön elkövetett közlekedési szabálytalanságokért, így a közúti halálesetek 75%-át okozó négy „leggyilkosabb” szabálytalanságért, azaz a gyorshajtásért, a tilos jelzésen való áthaladásért, a biztonsági öv használatának mellőzéséért és az ittas vezetésért. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a következőképpen nyilatkozott:„A legtöbb halálos balesetet előidéző négy szabálytalanság, köztük a gyorshajtás és az ittas vezetés, még mindig ezrek értelmetlen halálát okozza Európa közútjain, és minden egyes haláleset egy család életét zúzza szét.Tudjuk, hogy a külföldi gépjárművezetők esetében a helyi sofőrökhöz képest háromszor nagyobb a szabálytalanság elkövetésének valószínűsége.Az új szabályoknak elrettentő hatással kell bírniuk és formálniuk kell a magatartást.Úgy tűnik, még mindig sokan vannak abban a hiszemben, hogy külföldön nem vonatkoznak rájuk a szabályok.Azt üzenem nekik, hogy a szabályok igenis vonatkoznak rájuk, és mostantól be is tartatjuk velük ezeket.”
Az uniós statisztikák azt mutatják, hogy a külföldi gépjárművezetők csupán 5%-át alkotják a közlekedésben részt vevőknek, ugyanakkor a gyorshajtás eseteinek mintegy 15%-áért ők felelősek.Többségük megússza büntetés nélkül, mivel hazatértük után az érintett országok nem tudják felelősségre vonni őket.
A javaslatok
A közúti közlekedésbiztonságra vonatkozó szabályok határokon átnyúló végrehajtásának elősegítéséről szóló irányelvjavaslat a helyzet megoldására törekszik.A miniszterek megállapodásra jutottak a szövegtervezetről, amely intézkedéseket helyez kilátásba az alább felsorolt, a közúti közlekedésbiztonságot súlyosan veszélyeztető közlekedési szabálytalanságokkal, köztük a halálesetek 75%-át okozó négy leggyilkosabb szabálytalansággal szemben:
gyorshajtás
tilos jelzésen való áthaladás
a biztonsági öv használatának mellőzése
ittas vezetés
továbbá:
kábítószer hatása alatt történő járművezetés
bukósisak használatának mellőzése
a leállósáv szabálytalan használata
mobiltelefon szabálytalan használata vezetés közben
Hogyan működik majd mindez a gyakorlatban?
A javaslatok alapján az európai uniós járművezetőket be lehetne azonosítani és ily módon eljárást lehetne indítani velük szemben azon szabálytalanságokért is, amelyeket nem abban a tagállamban követnek el, ahol a járművük regisztrálva van.A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az új szabályok alapján egy elektronikus adatcserére szolgáló hálózat jöhet létre, amelyen keresztül azon ország hatóságai, ahol a szabálysértését elkövették adatokat cserélhetnek azon ország hatóságaival, ahol a jármű regisztrálva van.Amint sikerül beazonosítani a gépjármű-tulajdonost és lakcímét, a irányelvjavaslatban szereplő mintának megfelelő értesítést küldenek számára.
A szabálysértés elkövetésének országa (ahol a szabálysértést elkövették) dönt a közlekedési szabálysértés utókövetéséről.Az irányelv nem harmonizálja sem a szabálysértések besorolását, sem az azokért kiszabható büntetéseket.Tehát továbbra is a szabálysértés elkövetésének helye szerinti ország nemzeti jogának megfelelő nemzeti szabályai lesznek alkalmazandók mind a szabálysértések minősítése, mind a kiszabható büntetések tekintetében.
A következő lépések
A jogalkotási javaslatok csak azt követően nyerhetnek kötelező erőt, hogy a tagállamok kormányai végleges jóváhagyásukat adták ehhez – amire várhatóan az elkövetkező hetekben sor kerül.A tagállamoknak innentől két év áll rendelkezésükre az uniós szabályozás átültetésére, mielőtt az hatályba lépne, előreláthatólag 2013-ban.
A külföldön elkövetett közlekedési kihágásokkal kapcsolatban gyakran ismételt kérdésekről lásd a MEMO/11/483háttéranyagot.
Az országokra lebontott közúti halálozási statisztikákkal kapcsolatban lásd a nemrég megjelent IP/11/830 sajtóközleményt.
Előzmények
A 2011–2020 közötti időszakra vonatkozó európai uniós közúti közlekedésbiztonsági cselekvési program célja, hogy a közúti baleseti elhalálozások száma 2020-ra megfeleződjön.A program részleteiről, továbbá az országokra lebontott közúti halálozási statisztikákkal kapcsolatban lásd az IP/10/970 és a MEMO/10/343 anyagokat.