A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság időközönként olyan „Útravalókat” ad a közlekedőknek, amelyek segítségével a közúti balesetek megelőzhetők, kikerülhetők lehetnek. Közös célunk, hogy mindenki épségben haza érjen!
Az „Útravaló” negyedik csomagja egyfajta ébresztőt fúj a sofőröknek, hogy vezetés közben ne aludjanak el! A menetközben való elalvás veszélyeit és kivédésének lehetséges alternatíváit elemzi az „Útravaló” legújabb etapja, egy konkrét példán keresztül általánosítva azokat a rendőrségi tapasztalatokat, amelyek szavatolják a közlekedés biztonságát. Példatár:
A napokban egy személygépkocsi sofőrje, utas nélkül a 37-es számú főúton Miskolcról Sárospatak felé haladt a késő délutáni órákban. A férfi az egyenes útszakaszon vezetés közben elaludt, majd autójával az úttest jobb oldalán lehaladt és a vízelvezető árokba hajtott, ahol fának csapódott. A férfi az összeroncsolt karosszéria közé szorult és súlyos sérülésekkel szállították kórházba. A közlekedési baleset körülményeit a Sárospataki Rendőrkapitányság vizsgálja.
Rendőrségi útravaló:
Dr. Lovassyné Németh Mária r. alezredes a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkárának útravalója: Szerencsére a közlekedési baleseteknél csak kisebb hányadát teszi ki, amikor a sofőr elalszik vezetés közben. Egy kis odafigyeléssel és a tudatosan trenírozott vezetéssel azonban megelőzhető a menetközben való elalvás. Azt is mondhatnánk, hogy ébresztő, hiszen csak egy pillanat és a pilla leragad! Ismert tény, hogy az időjárás változása, a frontok alakulása hatással van az emberi szervezet működésére. Tényként kezelhető az a megállapítás is, hogy a frontok időszakában a közutakon megemelkedik a balesetek száma. Mintegy konklúzióként leszűrhetjük, hogy a fronthatásokra az emberi szervezet fáradtsággal is reagálhat, aminek következtében a vezetéshez szükséges mozdulatok gyorsasága, a külső eseményekre való reagálási képesség csökken.
A fáradtság csalhatatlan jelei közé tartozik többek között: a szemhéj elnehezülése, szájszárazság, verejtékezés súlyosabb esetben a kettős látás és a fantáziaképek megjelenése, és legfőképpen az alvás kívánása.
Fontos tudni azt is, hogy a fáradtságot kiválthatja az alvás hiánya, ahogy említettük a különböző fronthatások, a táplálkozás vagy a folyadékbevitel hiánya, az egyhangúság, az ingerszegény környezet, az egyedüllét.
Szakemberként elsősorban azt tudom tanácsolni, hogy mindig kipihent állapotban üljünk a volán mögé!
– Mielőtt elindulunk, tervezzük meg az útvonalat és győződjünk meg a várható időjárásról! (Számolni kell-e esetleges forgalmi akadályokra pl.: útépítés, torlódás. Várható-e fronthatás, eső vagy magas hőmérséklet. Győződjünk meg arról, hogy a járműben jól működik-e a páramentesítő, illetve ha van a gépkocsiban klíma berendezés, az használható-e vagy sem.)
– A vezetés megkezdése előtt megfelelő mennyiségű ételt valamint italt vigyünk be a szervezetbe. Természetesen alkoholmentes folyadékot fogyasszanak! Figyelem! A jóllakottság érzése tompítja a figyelmet, és a fáradtság érzetet is növelheti. Nagyon fontos, hogy legyen – lehetőleg – hűtött folyadék a járműben!
– Hosszú úton menet közben álljunk meg többször, mozgassuk meg végtagjainkat, ezzel is elősegítve a megfelelő vérellátást és keringést.
– Vezetés közben ne hallgassunk olyan zenét, ami akár elalváshoz is vezethet!
– Amennyiben van utas az autóban, kérjük meg, hogy a figyelmünket el nem vonva, de tartson szóval bennünket.
Nagyon fontosnak tartom megjegyezni, ha érzékeljük a fáradtság, álmosság első jeleit érdemes azonnal megállni és pihenni, mert nincs következő pillanat!
B-A-Z. MRFK: Kommunikációs Iroda